Publicerad kl 00:00 den 5 Mar 2005

“Finding Neverland” handlar om teaterförfattaren James Barrie (Johnny Depp) som en dag börjar umgås med en änka och hennes fyra barn. Dessa barn lyckas öppna upp Barries fantasi, och i utbyte blir de en del av sagan om Peter Pan. Relationen till familjen Davies går inte obemärkt förbi, människor börjar fråga sig varför en nybliven änka umgås med en gift man, detta under tiden som Mrs. Barrie frågar sig varför hennes man hellre tillbringar sina dagar med en annan kvinna och hennes barn.
Det finns få familjefilmer som verkligen lyckats engagera både vuxna och barn. Ni kommer förmodligen att kunna lägga “Finding Neverland” till denna begränsade skara av filmer. Atmosfären är från början till slut mycket lättsam och de viktiga kuggarna, scenografin, regin, musiken och det fenomenala skådespelet passar alla med en perfekt exakthet. Regissören Marc Forsters balansgång mellan realitet och fantasi är snudd på mästerlig. Det tar bara några millisekunder och Barrie flyttar sig själv från centrala London till skotska dalar eller den afrikanska öknen. Pinnar blir pistoler, ekar blir palmer.

“Finding Neverland” är på flera plan en tragisk historia. Mycket handlar om att inte passa in, känna saknad för någon, kärlek, liv och död. Även om det roligaste man kan tycka är att drömma sig bort till en värld fylld med älvor och troll, kan det i slutändan drabba dig själv. Samtidigt kan det förgylla tillvaron enormt att drömma sig bort, men hur mycket, och till vilket pris?

Johnny Depp har mycket välförtjänt fått mycket uppmärksamhet för sin rolltolkning. De har dock varit desto tystare kring barnens skådespeleri. Både Luke Spill och Freddie Highmore, är mycket känslosamma och duktiga. Den sistnämnde gör kanske den bästa prestationen jag någonsin sett av ett barn i den åldern. Men han får naturligtvis god hjälp av Depp, som gör en av sina starkare rolltolkningar.

“Finding Neverland” är en lysande film för alla åldrar som påminner oss om att det finns ett barn i oss alla.

Finding Neverland

Marc Forster