Publicerad kl 00:00 den 27 Mar 2008

Björn Englöv

benglov@cine.se

Att filmatisera en bok med undertoner av drakflygning är att mötas mellan två ytterligheter. I återskapandet av den litterära rikedomen och möjligheterna till karaktärs- och miljöutveckling har många regissörer förlorat sig i tomma anslag och kameravinklar. Därför måste regissören till “Flyga drake”, Marc Foster, känt en betryggande garant i att närhelst få flyga i väg i frihetsassociationer. Det är svårt att göra dålig film om drakflygning.
Kärleken till just drakflygning och amerikansk västernfilm förenar två pojkar i Kabul under sjuttiotalets slut. Amir och Hassan kommer från olika klasser, har vitt skilda talanger och förutsättningar i livet. Men som tjänstemannason i Amirs fars hus har Hassan i det närmaste intagit rollen som bror till Amir. I ett kebabosande Kabul har de varandra och sin ungdom tills den dag Amir tvingas konfrontera sig själv och sin roll gentemot Hassan efter att den senare våldtagits i åsynen av passiv Amir. Snart följer missöden i ett brutet vänskapsband och en sovjetisk invasion. Snart tvingas Amir och hans far, som en del av överklassen, fly sitt hemland för USA.

Intrigen är stimulerande och solid, med en del väntade såväl som oväntade vändingar, men det är framförallt hur den berättas som engagerar. Även om filmatiseringar av litterära verk knappast kan konkurrera i historieutveckling, lyckas manusförfattaren David Benioff på ett smart sätt ringa in kärnan i Khaled Hosseinis förgrundsroman, genom vardagliga trivialiteter och smart dialog.

Att få symboler är lika frihetsassocierade som en drake i skyn är såklart ett tacksamt tema att bygga en film på. Den egentliga risken är att slutprodukten kan bli en längre artvideo i Céline Dion-stuk. Som ju inte är särskilt arty. I “Flyga drake” undviks de flesta fällorna av sentimentalitet och Céline Dion-kamerasvepningar; särskilt beroende på de många fantastiska rollskildringarna. Och särskilt då Marc Foster, senare i filmen, på ett respektfullt sätt skildrar ett millennieskiftande Kabul. Regimskiften har satt sina spår. Den återvändande Amir känner inte längre doften av lammkebab.

Flyga drake

Marc Forster

Jonathan Ahdout,