Publicerad kl 00:00 den 22 Aug 2008

I “Fool’s Gold” får vi följa med på en resa till exotiska Key West där vi får ta del av en lättsam historia om ett par som ägnar sig åt hängivet skattsökande i jakt på en uråldrig spansk rikedom bortom deras vildaste fantasier.
Matthew McConaughey och Kate Hudson spelar det inte så lyckliga paret Benjamin och Tess Finnegan. Kärleken håller på att dö ut och de ligger i skilsmässa tack vare Bens ständiga oförmåga att hänge sig åt ett förhållande istället för guldgrävning. McConaughey och Hudson har agerat mot varandra i romantiska komedier förr men här klickar det inte när de inleder tappra försök att återuppliva den spirande kärleken. Orden dör när parets konversationer startar och det finns ingen riktig kemi de två emellan. Trivsamt nog hamnar deras känslomässiga trivialiteter i skymundan då kugghjulen i storyn sätts igång och istället skjutsar regissören Donald Petrie oss vidare bland utsökta miljöer där solen verkar skina året om.

“Fool’s Gold” är en enkel historia där hjärnverksamheten inte behöver slås på några längre minuter. Filmen är avkopplande och flyter på utan några större problem, vilket ibland kan vara skönt när man bara vill döda några timmar. “Fool’s Gold” bjuder på en liten genremix när äventyr, romantik, komedi och fånig action mals ner och bildar en något ljummen blandning. McConaugheys humoristiska ådra är väl inte den mest finslipade men ett och annat skratt lär han riva ner hos åskådarna. Den kvinnliga delen lär åtminstone sukta då han går utan tröja i större delen av filmen. Trevande sidofigurer försöker fylla ut historien men ingen känns särskilt rolig eller intressant förutom Donald Sutherland som spelar den stenrike mysfarbrorn Nigel Honeycutt. Ewen Bremner känns vilsen som ukrainsk sidekick till McConaughey och är osynlig i stora delar av filmen. Honeycutts dotter Gemma är onödigt irriterande och i varje scen ska det framhävas vilken korkad bimbo hon är. Det är tänkt att vara roligt men får motsatt effekt ganska snabbt. Ofta får jag intrycket att alla inblandade tog filmen för givet och såg den mer som en skön semester med lite dyk och lek än ett jobb där alla skulle ge sitt yttersta för att leverera en underhållande produkt.

“Fool’s Gold” kommer och går och lämnar inga bestående avtryck efteråt. Man blir visserligen inte uttråkad men heller inte särskilt road. Den är lättillgänglig men lyckas ändå inte engagera fullt ut. Mot slutet tappade jag intresset och började istället drömma om att åka till något paradis för att dyka i kristallklart vatten.

Fool's Gold

Andy Tennant

Donald Sutherland,