Publicerad kl 00:00 den 25 Aug 2005

Mauro Castro

mcastro@cine.se

Jag väntade mig inget annat än ytterliggare en resonabel actionfilm. Jag väntade mig en annorlunda historia. Och mycket dödande. Jag väntade mig ändå att filmen skulle vara underhållande, men inte realistisk. Jag hade fel.
“Four Brother” handlar om (du gissade rätt) fyra bröder som återsamlas på deras moders begravning, efter att hon blivit skjuten till döds. Vi befinner oss i Detroit, en industristad med mycket kriminalitet. Bröderna börjar fundera kring de mystiska förhållandena kring moderns död. Ingenting kan stoppa bröderna för att få veta vem som brutalt mördade deras mor.

Överraskande nog kan publiken inte låta bli att småskratta. Trots sorgen efter moderns bortgång vågar sig både ironin och sarkasmen in i de fyra brödernas vardag. Underhållande är att se hur de fyra, adopterade sönerna samspelar, trots påfallande tydliga skillnader i deras bakgrund. Två av bröderna är mörka, och de andra två är ljusa – samspelet dem i mellan lättar upp restiska inslag och visar att vi i slutet på dagen båda är människor. Actionscenerna är filmade med fin perfektion, vilket skapar lagom spänning alltefter scenens betydelse. Vad jag inte gillade var vaga förklaringarna bakom moderns död. Den korta och otydliga tillbakablicken i mitten av filmen är alldeles för kort och filmen missar ett tillfälle till djup och eftertanke.

Slutligen. “Four Brothers” visade sig vara underhållande och en av få actionfilmer med en bra historia, överraskningar och en del intressanta oklarheter.

Four Brothers

John Singleton