Publicerad kl 00:00 den 30 Apr 2007

Att modern animerad barnfilm gått hem i så stor utsträckning hos en vuxen publik förbryllar många. Hitta Nemo, Shrek och Ice Age har sannolikt roat en vuxen publik i lika stor utsträckning som den önskade barnpubliken. Det är kanske därför en film som Free Jimmy känns som en helt naturlig förlängning av animationsfilmsgenren, där man behåller den barnsliga estetiken men rensar upp i dialog och handling och ersätter borttappade fiskar med heroinfullproppade elefanter och byter ut gulliga åsnor mot en inhemsk brutal samemaffia.
Handlingen är egentligen oviktig, en nerdrogad elefant rymmer från en kringåkande cirkus i det norska fjällandskapet och blir en central del i en konflikt mellan ett gäng djurrättsaktivister, några narkomaner, gangstersamer och ett dysfunktionellt jaktlag. Det är istället situationerna som uppstår inom de enskilda grupperna och stämningen som gör filmen väldigt speciell. Den mängd av sjukt övertydligt visuellt våld som finns i filmen, och som gärna kopplas till djurrättsaktivisternas försök att rädda någon stackars varelse, dränker filmen i en svärta som överglänses av det utbredda drogbruket i filmen. Det är en åttio minuter lång norsk naken lunchbuffé som börjar helt borttappat och spårar ur mer och mer för varje minut.

Vid sidan av den ogenerade knark-, våld- och sex-fascinationen är Free Jimmy riktigt klurig på sina ställen. Bara en sådan sak som den uppenbara Rädda Willy-allusionen i titeln blir otroligt komisk när den timida späckhuggaren bara är jämförbar med drogelefanten Jimmy när han går på nedåttjack. Att samemaffian blir regissörens Christopher Nielsens svar på hollywoodfilmens systematiska nyttjande av minoritetsgrupper som italienare, ryssar och araber när det kommer till att rollbesätta skurkfigurer är en intelligent satir över den amerikanska filmen, fast överförd till Norge.

Kontrasten mellan Norge och resten av världen blir i övrigt ett genomgående tema filmen igenom, Free Jimmy plockar element från den internationella filmen men placerar dem lite ironiserande i de norska fjällen och man kan inte annat än njuta av chockeffekterna av att se roadmovie, tecknat Tarantinovåld, motorcykelgangsters och knarkuppgörelser ställt mot ett kalt nordiskt berglandskap som fond. Att Woody Harrelson och Simon Pegg gör röster till två av filmens karaktärer utgör bara ytterligare en nivå av den här kontrasten.

Free Jimmy är en fantastisk film om man bara väljer att se till dess förmåga att klänga sig fast vid en idé och en stil under hela speltiden, tyvärr känns det som att manuset inte riktigt kan matcha kvalitén i dess karaktärer och filmen ger en viss koncepteftersmak. Ett dvd-släpp med de norska rösterna känns dock som ett givet köp.

Free Jimmy

Christopher Nielsen

Emilia Fox,