Publicerad kl 00:00 den 31 Oct 2009

Att göra en film om gulliga marsvin som pratar och skojar med varandra må ha setts som en genial idé hos cheferna på Disney. När de sedan förvandlade dem till supermarsvin som ingår i en specialstyrka med mål att rädda vår planet från en elak miljardär som planerar världsherravälde så gnuggade nog hela Disneys filmavdelning händerna i väntan på de inströmmande pengarna från stackars lurade barn.
“G-Force” borde ha stoppats på idéstadiet. Det är en av de sämsta filmerna jag har sett i år. Varför man gör en film om tråkiga djur som marsvin går bortom mitt förstånd men inte nog med det, de har även stoppat in andra “skojiga” djur som flugor, kackerlackor, mullvadar och hamstrar som till råga på allt inte har några som helst roliga repliker att leverera, vilket naturligtvis resulterade i att “G-Force” inte fick mig att skratta en enda gång. Den är helt humorbefriad i nästan princip varje scen. Marsvinen representerar givetvis olika etniska stereotyper. Vi har den latinska skönheten, den roliga svarta sidekicken som slänger med fraser som “yo” och “yeah” och så förstås det kloka vita marsvinet, ledaren. Djuren interagerar själlöst med riktiga skådespelare och regissören Hoyt Yeatman anstränger sig inte det minsta för att ta filmen vidare i någon som helst positiv riktning. Mycket beror delvis på att storyn är fruktansvärt banal, den är bara en ursäkt för att göra en gullig actionfilm om små menlösa gnagare som löper amok titt som tätt och den inriktningen bromsar upp filmen rejält.

“G-Force” är ett hopkok av skrattretande och fåniga scener, i en av dem får marsvinen för sig att de inte är särskilt speciella och börjar tvivla på sig själva fastän de pratar engelska, slår volter, är dataexperter och kan köra radiobilar. De blir även utsatta för djurplågeri, och en av marsvinen blir sminkad med läppstift, får sina klor målade med nagellack och blir tvingad att bära klänning och örhängen. Om detta är Disneys försök att väcka debatt kring djurtester så känns det helt fel, i en barnfilm som denna blir det bara töntigt och ledsamt och inte det minsta roligt eller tänkvärt. Barn är dessutom lättpåverkade och förstår inte sådana tunga budskap så det förvånar mig inte att några av dem går hem och ger sina marsvin en manikyr efter att ha sett det här skräpet.

“G-Force” är tillrättalagd i varje aspekt och vinner inga poäng därefter. Disney verkar desperata i att tilltala både barn och vuxna men dessa futila försök att stryka folk medhårs faller platt och jag tvivlar på att någon målgrupp finner “G-Force” underhållande. Undvik.

G-Force

Hoyt Yeatman

Bill Nighy,