Publicerad kl 00:00 den 31 Mar 2005

Jag håller med er alla. Elisha Cuthbert är gorgeus. Stundtals makalöst snyggt, och lyckligtvis befriad från plastikoperationer och dylika ingripanden på kroppen, hon är rätt och slätt a natural beauty. Det kan ingen ta ifrån henne. I den omåttligt poppulära tv-serien “24” är hennes egenskaper som skådespelerska inte dåliga, men inte heller någonting vi höjer på ögonbrynen för. I “Girl Next Door” är hon däremot ingenting att hänga i julgranen, och det är garanterat inte hennes fel, snarare David Wagner och Brent Goldberg, som författat manuskriptet.
Matthew (Emile Hirsch) är en helt vanlig kille med två helt vanliga kompisar. En helt vanlig dag flyttar en inte helt vanlig tjej in i grannhuset. När Matthew skall slänga soporna möts deras blickar, i Hollywood-anda går Matthew i slowmotion rakt in i en soptunna och en katt fräser till. Inte helt oförutsägbart börjar de båda träffas, allting går bra fram till dess att hans vänner upptäcker att Danielle (Elisha Cuthbert) har ett förflutet som porrskådis.

De är ett tacksamt distributionsbolag som kan konstatera att mycket går av sig själv när man har Elisha Cuthbert på filmens affisch och dvd-omslag. Trots detta fick filmen bara en vecka på sig i svenska biografer. Under sensommaren släpptes filmen, floppade första veckan och togs omedelbart bort. Från filmbolaget har man sagt att man skulle återlansera filmen under vinterperioden. Det blev ingenting av det och filmen går sålunda direkt till dvd. “Girl Next Door” är inte speciellt rolig, dramatisk eller actionfylld. Den är väldigt förutsägbar och extremt amerikansk. Inte heller gör skådespelarna någonting som får mig att anteckna ett plustecken i kollegieblocket.

Anledningen till att man sitter kvar ända till slutet stavas inte helt överraskande Elisha Cuthbert. På amerikanska forum är det alltid Cuthbert som kommer på tal när filmen diskuteras. Ingen vill gå vidare på diskussionen om handlig, regi eller övriga skådespelarinsatser. Istället är det Cuthberts kläder, citat och tillhörande ämnen som diskuteras. “Girl Next Door” underhåller under sin korta tid, men raderas snabbt ur närminnet – i all fall filmen.

Girl Next Door

Luke Greenfield

Elisha Cuthbert,