Publicerad kl 00:00 den 11 Dec 2007

De 13 miljoner dollar “Good Luck Chuck” spelade in första helgen tjänade Dane Cook för några timmars arbete en helg i november. Han sålde ut Madison Square Garden. Tre gånger. På två kvällar. Och när han nu gör film borde Dane Cook hålla sig till den mörka, observatoriska humorn han snor från de bästa.
Precis som i sin ståuppakt handlar Cooks karaktärs liv, tandläkaren Chuck Logan, om att finna kvinnan i sitt liv. Det visar sig dock att alla kvinnor som har sex med Chuck lever lyckliga med sin nästa i resten av deras liv. Utan undantag. När ryktet om Chuck sprider sig, står kvinnorna på kö för att få en natt med honom. Men Chuck vill finna den stora kärleken. På ett bröllop möter han den klumpiga och svårflirtade Cam Wexler (Jessica Alba). Chuck blir blixtförälskad men kan inte ligga med henne, då möter hon ju en annan man…

Att Dane Cook är hatad i amerikanska komedikretsar har inte bara med avundsjuka att göra. Cook har gjort sig ett namn för att ta sitt material från bättre, mer vågade komiker, skriva om det snyggt och få det att gå hem hos massorna. Med “Good Luck Chuck” ökar bara hatet. Inte nog med att Cook spelar en osympatisk karaktär, han spelar huvudrollen i en film med total avsaknad av humor byggd på den banalaste av alla historier. Det är sådant som får komiker som Artie Lange och Demetri Martin att genuint hata Cook.

Historien i sig, även om den blinkar till Cooks akt, är dömd att misslyckas redan på förhand. Det är en, rent utsagt, idiotisk historia utan några som helst preferenser till den värld karaktärerna lever i. Jessica Alba beter sig som en docka. Hon vet att hon kommer röstas fram till världens vackraste kvinna nästa år. Och året därpå. Den vetskapen kan hon inte koppla bort och förlorar helt och hållet kopplingen till sin karaktär.

“Frånvarande” är annars ett ord som beskriver “Good Luck Chuck” väl. Skådespelarna räknar pengar och beundrar sig själva och manusförfattarna skriver skämt som gör dig frånvarande. Filmbolaget satte Mark Helfrich i regisörsstolen, en kille som inte ens regisserat en kortfilm med sina kompisar. Det är så saker och ting fungerar när Dane Cook är involverad. Det spelar ingen roll om det är löjligväckande humor på Garden eller den lokala biografen – bara det finns pengar att tjäna.

Good Luck Chuck

Mark Helfrich

Chiara Zanni,