Publicerad kl 00:00 den 6 Jan 2006

1953, CBS-nyhternas Edward R. Murrow började känna pressen från sina kollegor efter att senatorn Joseph McCarthys kontroversiella sätt att handskas med potentiellt infiltrerade kommunister blivit till allmän kännedom. Genom att använda sitt eget tv-program “See It Now” som forum för egna åsikter och plattform för fördjupningar i McCarthys metoder att spåra och sedan anklaga folk för kommunism skapade han lika många vänner som ovänner. På Murrows sida stod folket – och på andra sidan hans chef, sponsorer och regeringen.
George Clooneys andra film som regissör “Good Night, and Good Luck”, är en vackert berättad historia om hur den en gång i tiden, inflytelserika televisionen var nära att förändra världen, åtminstone, delar av den. Clooneys film är ett hårt slag i magen på dagens television, och han menar att teven en gång var ett sätt att nå ut till folk, vilket i dag inte har samma effekt i och med kommersialismen, och MTV.

Hatten av till George Clooney och hans kollegor med David Strathairn i spetsen. Clooney har inte tagit en enkel väg, vilket visar vilken enormt duktig regissör han är. Hans andra film är en seriös analys på amerikansk historik som lämnat flera synliga ärr i dagens amerikanska samhälle. Det genialiska valet att filma i svartvitt, samt de välrestaurerade arkivbilderna från senatorn McCarthys egna tal, skapar en oersättlig känsla av äkthet. Den alltid närvarande vita cigarettröken skapar ett visuellt välbehag, då den sipprar upp längs mörka väggar eller slätstrukna kostymer.

David Strathairn tar oss tillbaka till 1953 på ett imponerade sätt. Strathairn blir lite av en spets, då George Clooneys egen karaktär ofta är tillbakadragen och blyg. Clooney som ofta fått lite mycket vatten över huvudet i flera av sina andra rolltolkningar gör emellertid en minst lika bra prestation som Strathairn själv. Duons mörka whisky-och-cigarr-röster är perfekta berättare i en historia som blivit mer nutid än någonsin. Tillrättavisandet om nuvarande regeringars sätt att spåra förbrytare och infiltratörer är presenterat på ett neutralt sätt, och blir aldrig en tillrättavisning. Det är istället en påminnelse om hur en person med mycket vilja kunde få stort inflytande.

“Good Night, and Good Luck” är den första, av förmodligen många filmer som bevisar att George Clooney är en filmskapare utöver det vanliga. Han visar intresse i intressant, svårtuggat material, väljer rätt skådespelare och lyckas själv tona ner sin egen roll i filmen – vilket inte är mer än rätt.

Good Night, and Good Luck

George Clooney

David Strathairn,