Publicerad kl 00:00 den 7 Dec 2007

Pierre de Villeneuve

pdvilleneuve@cine.se

“Guldkompassen”, är den senaste i raden av fantasyberättelser som snor från varandra. Den här gången har man blandat lite Potter, lite Narnia och fram för allt från mästaren Jules Verne. Dessa element gör det extra svårt att uppskatta “Guldkompassen”, det känns aldrig speciellt fräscht eller originellt när elvaåriga Lyra Belacqua, föräldralösa (Potter), går in i en hemlig parallell värld (Narnia) och en påträffar en gåtfull gyllene kompass (Verne). Må så vara att Potter publicerades efter Philip Pullman första bok, “Den mörka materian”-trilogin i filmform kom ungefär sex år för sent.
Men för som gillar det där med fantasy, vare sig det är nyskapande eller inte, är nog “Guldkompassen” en optimal film. Du får lite av allt. Kanske lite för mycket, till och med. Filmens största problem tycks vara att den aldrig riktigt berättar en och samma historia. Vi hoppar från en scen till en annan utan att ha avslutat scenen i fråga. Nya karaktärer presenteras alldeles för ofta och känns aldrig naturliga i berättelsetempot.

“Guldkompassen” är det största New Line Cinema producerat sedan “Sagan om Ringen”-trilogin. Och inom New Line har man jobbat hårt med att ge “Guldkompassen” samma genomslag. Filmens regissör, Chris Weitz besökte Peter Jackson på “King Kong”-inspelningarna, för att få blockbuster-känslan. Och med tanke på att filmen erbjudet en värld av talande djur, flygande häxor och majestätiska flygskepp, lyckas ändå Weitz skapa storfilmskänslan.

Men det är egentligen helt ointressant. “Guldkompassen” saknar ett klart berättande och filmen känns alldeles för stor för berättelsen i sig. Chris Weitz har skapat lite av en fantasy-noir film som dock saknar substans och den komiska tajmingen för att nå upp till fantasygiganterna.

Guldkompassen

Chris Weitz

Adam Godley,