Publicerad kl 00:00 den 20 Jan 2010

David Lindgren Chin

dlchin@cine.se

Lasse Hallströms senaste verk är en berättelse om vänskap och lojalitet. Hachiko är namnet på den övergivna hundvalp som Richard Gere hittar en sen kväll. En alldeles speciell vänskap tar sin början i och med deras möte. Inom dessa ramar utforskas ämnen som vänskap, gemenskap och trofasthet. Det visar sig att de av olika anledningar behöver varandra lika mycket. En dag bestämmer sig Hachiko för att på egen hand vänta utanför stadens tågstation på att hans husse skall anlända hem från sitt arbete. Det blir en ritual och en symbolisk handling som sker varje dag därefter – fram tills den dag då Parker inte längre återvänder.
Parker Wilson är professor i musik och en välmående familjefar som tycks vara bekymmerslös men samtidigt sakna något. Richard Gere gestaltar honom väl i en passande roll där han får vara den slags jordnära man han passar bäst som. Samspelet mellan Gere och den bedårande hunden är filmen absoluta grundpelare och mycket lyckat.

“Hachiko” baseras på en sann japansk historia som ägde rum under 1930-talet. För ett antal år sedan gjordes en japansk filmatisering men nu har alltså händelserna om Hachiko placerats i en amerikansk kontext och återigen blivit film. Den här versionen berättar allting väldigt rakt och metodiskt. Handlingen förs fram genom bra dialog och bild. “Hachiko” skiftar mellan att vara sorgsen och glädjande och tack vare ett vackert foto och fin musik av Oscarsvinnaren Jan A.P. Kaczmarek lyckas man förmedla precis rätt känsla vid rätt ögonblick.

“Hachiko” är en film som väcker känslor via sin eleganta skildring om vänskap mellan hund och människa. Man har lyckats undvika schablonmässiga fallgropar. För trots att man spelar på den sentimentala ådran filmen igenom blir man inte besvärad, snarare tagen. Den enkla berättarstrukturen är både en för- och nackdel, det är lättillgängligt men samtidigt lite endimensionellt. Filmen faller på den lite väl simpla utgångspunkten och dess smala karaktärer. Det råder helt enkelt en viss brist på originalitet och komplexitet i dialog och story emellanåt.

Men den vackra inramningen kring den kärleksfulla reflektionen över trofasthet och vänskap från ett annorlunda perspektiv gör “Hachiko” till en tilltalande film. Filmens starka kvaliteter gör att de få brister som filmen har saknar betydelse när det kommer till helheten. Hallströms senaste till en bra och sevärd film, även om det inte är något mästerverk.

Hachiko - en vän för livet

Lasse Hallström

Cary-Hiroyuki Tagawa,