Publicerad kl 00:00 den 6 Jan 2005

2004, ett år som har givit den animerade genren ett stort steg på vägen till framgång. Inte mindre än fyra animerade filmer har producerats till den svenska bioduken, vilket är rekord. Den fjärde och sista för året heter “Shark Tale” eller som den diskutabla översättningen säger, “Hajar som hajar” och utspelar sig likt “Hitta Nemo” under vattenytan.
Oscar (Will Smith) är namnet på en helt vanlig fisk som dagarna i ända sliter med att tvätta valar. Oscars liv kastas upp och ner då en haj dör efter att ha fått ett ankare i huvudet. Oscar som befinner sig på platsen tar tillfället i akt att säga att det var han som mördade hajen. Ett tumult uppstår bland såväl fiskar som hajar när de får reda på att en liten fisk har mördat en stor haj. Oscar får plötsligt den respekt som han alltid har velat ha, att få tjejer är inte heller det något bekymmer längre. Han träffar inom kort Lola (Angelina Jolie) som han blir kär i, men han inser snart att det kanske inte var en så smart idé att ljuga.

Utöver att både “Hitta Nemo” och “Hajar som Hajar” utspelar sig under havet så har de inte mycket gemensamt. Hajar som Hajar är betydligt mer moderniserad och påminner mer om vår vardag än vad “Hitta Nemo”gör. Trots detta så bildas inte alls samma mysiga stämning som fanns i “Hitta Nemo”.
Humorn har utvecklats i och med övergången mellan tecknad och datoranimerad film. I tecknade filmer fick vi ofta se humor som var anpassade för barn, i dagens animerade filmer är humorn ofta anpassad för såväl barn som vuxna. Detta lyckas dock inte alls i denna film, skratten är mycket lätträknade, och detta är varken roligt för barn eller vuxna.
Inte heller animationerna lyckas uppnå den kvalité som vi kunde skåda i “Hitta Nemo”.

Det finns dock några aspekter som räddar Hajar som Hajar från ett riktigt bottennapp. En rolig detalj var att man kunde känna igen vilka röster som tillhörde vilka karaktärer. Angelina Jolie är den snygga fisken (med enorma läppar) som fiskarna ville vara ihop med, Will Smith är den coola fisken, de Niro var maffiabossen och så vidare. Detta är en företeelse som vi med stor sannolikhet kommer att få se mer av i framtidens animerade filmer. En annan sak som väger mot allt det negativa är att filmen relaterar till dagens samhälle på ett roligt sätt. Det finns till exempel reklamskyltar med reklam för och klädmärket Gap, dessutom förekommer moderna påfund som datorer, telefoner med mera.

Överlag känns detta dock endast som ett desperat försök av Dreamworks att försöka göra den succé som Pixar lyckades med i from av “Hitta Nemo”. Än så länge känns det inte riktigt som att Dreamworks och Pixar spelar i samma division, Pixar är fortfarande en storlek större.

Hajar som hajar

Bibo Bergeron, Vicky Jenson

Angelina Jolie,