Publicerad kl 00:00 den 10 Jan 2010

David Lindgren Chin

dlchin@cine.se

Paul och Meryl Morgan är ett gift par som är på väg att separera. Meryl, en framgångsrik mäklare som längtar efter att få barn och Paul, framgångsrik advokat. De bor i New York, Meryl i deras lägenhet och Paul på hotell. Detta på grund av ett snedsteg från Pauls sida med en annan kvinna. I samband med att de ses för att diskutera sitt äktenskap blir de vittnen till ett brutalt mord. När det senare står klart att mördaren nu är ute efter att göra sig av med Paul och Meryl tvingas de, trots att de är på väg att skilja sig, att bosätta sig gemensamt på den amerikanska landsbygden.
Hugh Grant och Sarah Jessica Parker har huvudrollerna i denna romantiska komedi. Grant spelar som vanligt sig själv och funkar faktiskt fint som den sårbare men trevlige Paul. Grabt lyckas uppskattningsvis vara rolig var tredje försöker. Inte fy skam för en så endimensionell skådespelare. Huruvida man uppskattar “Har du hört ryktet om Morgans?” handlar mycket om man gillar Grants syrliga repliker och lite bortkomna sätt, eller inte. Han bryter inga trender i den här rollen, för även om han börjar se något ålderstigen ut, är det samma man med samma slags skådespeleri och karaktärsdrag. Den kvinnliga huvudrollen Meryl känns mer eller mindre skriven för Sarah Jessica Parker, på gott och ont. Hon är inte mindre endimensionell som skådespelerska, men hon passar åtminstone i en roll som inte kräver något extra. Meryl Morgan är en glamorös, bekväm och modern kvinna från New York. Vi har hört det förut, eller hur?

Nåväl. Filmens fokus ligger aldrig på mördarens jakt efter Meryl och Paul, den delen håller sig i bakgrunden och fungerar snarare som en liten aperitif för att krydda till handlingen men främst enbart som förklaring till att paret tvingas flytta till en plats där de inte passar in. “Har du hört ryktet om Morgans?” kretsar helt och hållet kring paret Morgans relation, med allt vad det innebär. Mötet mellan två tafatta storstadsbor och en konservativ, gemytlig cowboy-stad fungerar som grund för inslagen av humor i filmen och även om detta har gjorts förut köper jag konceptet. Det är kanske inte roligt rätt igenom, men filmens lättsamma ton lockar till flera skratt.

“Har du hört ryktet om Morgans?” främsta problem är dess ojämnhet, den förmår inte att stå stadigt på manusets svajiga axlar. Historien går från att vara för sockersöt till realistiskt och sympatisk och sen tillbaka till sliskig. Om det här är en tilltalande film eller inte bygger, som tidigare nämnts, på hur mycket du tycker om Hugh Grants närvaro och typiska humor. Jag finner honom duglig här och den gemensamma kemin och timingen med Sarah Jessica Parker är nog för att leverera träffsäkra och roliga repliker. Humorn paketeras med en snygg förpackning och innebär en stund av kravlös underhållning, främst för dig som saknat Hugh Grant.

Har du hört ryktet om Morgans?

Marc Lawrence

Elisabeth Moss,