Publicerad kl 00:00 den 2 Feb 2005

Daniel Donatello

ddonatello@cine.se

Harry Potter har blivit ett välkänt fenomen världen över. Överallt hyllas böckerna och författarinnan J.K. Rowling är mer populär än någonsin. Övergången till filmmediet har däremot fått en svalare mottagning av kritiker och Harry Potter-fans. Det är mycket svårt att överföra en bok till film och få regissörer lyckas bra med detta. Den tredje boken, “Harry Potter och fången från Azkaban”, har lyckats bäst hittills i serien.
I “Harry Potter och fången från Azkaban” följer vi Harrys tredje år på magiskolan Hogwarts. Massmördaren Sirius Black har rymt från det ökända fängelset Azkaban och orsakar kaos bland befolkningen i magivärlden. De obehagliga spöklika fångvakterna, dementorerna, skickas ut för att leta reda på Black samtidigt som Harry tror sig förföljas av denna rymling.

Den tredje filmen är klart den “mörkaste” hittills. Därför var det ett smart drag att välja Alfonso Cuarón som regissör för detta projekt. Han skapar en mognare film med en kuslig aura över sig, vilket tilltalade mig mycket mer än de barnvänliga föregångarna. Sen är det även inte ett minus att filmen är snygg. Jag uppskattade den blåa tonen som följde filmen rakt igenom och det kändes passande med tanke på den dystra handlingen. Samtidigt som en väldigt träffsäker känsla förs över från boken förstörs den vid vissa tillfällen med irriterande småskämt från olika bikaraktärer. Varje gång ett sådant kläcks försvinner den spännande stämningen och det är mycket synd att man ofta envisas med dessa saker.

Skådespelarmässigt anser jag inte att de tre huvudrollsinnehavarna är särskilt begåvade. De passar bra utseendemässigt, men de övertygar inte när de öppnar munnen. Som en gudagåva syns ändå toppskådespelaren Gary Oldman i en liten biroll. Med betoning på liten. Som vanligt gör han en mycket bra prestation, här som skurken Sirius Black, men tyvärr får han för lite tid på duken och detta är väldigt synd. En annan trevlig biroll är Emma Thompson som den vimsiga professorn Trelawney.

Cuarón vill väl och det bevisar han visuellt i alla fall. Hogwarts har aldrig sett så vacker ut, och både inuti skolan samt skolgården har en väldigt magisk känsla som fungerar bra. Att filmen är snygg är helt klart viktigt, men det kan inte ensamt hålla upp den. Handlingen flyter fram i ett alldeles för snabbt tempo och ett år på Hogwarts känns som en vecka. Allt går fram för hastigt och filmens klimax gjorde mig rätt besviken. Man har även låtit bli att ta med många viktiga scener från boken, vilket är väldigt synd. Atmosfären är utmärkt, men handlingen behandlas på fel sätt och man sätter tyvärr för mycket fokus på estetiken.

Harry Potter och fången från Azkaban

Alfonso Cuarón

Alan Rickman,