Publicerad kl 00:00 den 20 Nov 2007

Angelica lever ett, i sitt eget tycke, tråkigt och händelsefattigt liv i en by i norra england. Fritiden tillbringar hon dock med att sitta på sitt rum och författa historier som utspelar sig långt ifrån verkligheten. När hennes största önskan, att få sina böcker utgivna, går i uppfyllelse inleder hon ett liv i lyx och glamour. Vad som börjar bra för Angelica blir snart dock bara jobbigt och som så många gånger förr får vi uppleva de negativa sidorna med att leva ett liv i lyx.
“Angel” börjar förhoppningsfullt, och första halvan av filmen är en trevlig upplevelse, sedan banar det tyvärr utför. Till att börja med sker en rejäl temposänkning, färre händelser sker på längre tid och det blir lite för trögt, lite för långsamt för att kunna vara intressant. Detta resulterar även i att visuella brister blir tydligare och man får svårare att acceptera Romola Garais förmåga att spela över.

Tyvärr lyckas filmen aldrig heller engagera i den utsträckningen som skulle krävas. Som tittare kommer man aldrig tillräckligt nära varken karaktärerna eller historien för att kunna beröras av händelseförloppet. De roliga scenerna är inte speciellt roliga och de sorgliga scenerna är inte speciellt sorgliga, det hela känns ganska likgiltigt och det är jobbigt att inte bli berörd av det som händer. Inte ens när viktiga karaktärer dör känner man något medlidande och resultatet blir bara ett ytligt avskrap av vad som med lite mer djup hade kunnat bli riktigt bra.

Lyckligtvis håller en välskriven dialog och ett flertal fenomenala skådespelarinsatser filmen kvar på banan och någon horibel upplevelse blir det absolut aldrig. Stundtals är det en riktigt mysig film, men tyvärr övervägs dessa stunder av tillfällen då man vrider sig i biofåtöljen och blickar på klockan i väntan på att spektaklet ska ta slut.

Hennes envisa hjärta

François Ozon

Charlotte Rampling,