Publicerad kl 00:00 den 23 Nov 2007

“Hot Rod” handlar om Rod Kimble. En inte helt vanlig tonåring som drömmer om att bli en våghalsig stuntman precis som sin bortgångne far. Han trakasseras ständigt av sin styvfar och Rod vill inget mer än att spöa upp honom. En dag får styvfadern en hjärtinfarkt och ligger för dödsbädden . Rod beslutar sig för att samla in pengar till en hjärttransplantation, bara av den anledningen att han en gång för alla vill slå honom på käften. För att få ihop pengarna tvingas han utföra ett livsfarligt stunt.
Will Ferrell står som exekutiv producent för denna film och det märks då “Hot Rod” följer ungefär samma formula skådespelarens tidigare filmer. Humorn är snarlik och det skulle lika gärna kunna vara Ferrell som spelar Rod Kimble. Detta är både på gott och ont och “Hot Rod” faller nog inte alla på läppen. Det är en ganska simpel komedi, men den lyckas ändå leverera ett par skrattsalvor under tidens gång. Andy Samberg är rolig som Rod och man kan inte låta bli att dra på smilbanden när han fäller en ointelligent kommentar eller gör bort sig genom alla sina otaliga stunts.

“Hot Rod” är dock en ojämn komedi och går från att vara hysteriskt rolig till att vara blek och färglös. Det supertunna manuset är också en stor nackdel och det går så långt att regissören har lagt in taskigt utformade musikvideoscener i rent utfyllnadssyfte. Dessa är inte alls roliga utan blir mest bara irriterande när de kommer upp för tredje gången. Att filmen inte fokuserar mer på Rods väg till att bli stuntman är också tråkigt. Istället handlar i stort sett hela filmen om Rods vilja att spöa sin styvfar. Det blir alldeles för simpelt, och den fysiska humorn blir alldeles för stor, även för en komedi av det här måttet.

“Hot Rod” vill mycket och har ambitioner, men fastnar någonstans på vägen. Det är roligt för stunden men det känns som den sätter käppar i benen på sig själv under vägens gång. Det blir inte mer än den typiska underdogfilmen och hamnar därför i samma fack som sina föregångare.

Hot Rod

Akiva Schaffer

Andy Samberg,