Publicerad kl 00:00 den 24 Apr 2006

“Hustle & Flow” handlar om pimpen DJay från Memphis som tröttar på den prostituerade slummen och bestämmer sig för att satsa på en karriär som musiker. DJay (Terrence Howard) har alltid haft ordets gåva, en talang som han dock missbrukat rätt kraftigt. Han har mest ägnat sig åt ljusskygg verksamhet i samhällets utkanter och aldrig riktigt haft ambitioner att nå längre än så. En dag stöter han ihop med sin gamla polare, Key (Anthony Anderson), som jobbar som ljudtekniker, och DJay blir i ett slag inspirerad att börja skriva hip-hop-musik. När Skinny Black (Ludacris), Memphis egen megastjärna i rap-sammanhang, beslutar sig för att återvända till sin hemstad iscensätter ser DJay sin chans att ge sin EP lite uppmärksamhet.
Terrence Howard fick en Oscarsnominering för sin roll som hip-hopparen DJay. Howard påminner mycket om Benicio del Toro i sitt skådespel. Han låter ögon och ansiktsutryck sköta stor del av skådespelet. Hans röst är relativt tung, och när han går upp i varv lyckas han övertyga publiken om att han verkligen är arg. “Hustle & Flow” är en film om hip-hopens bakgård, och även om musikgenren i fråga inte tillhör din favorit är det lätt att ryckas med ändå. Texterna är inte speciellt välskrivna, men hela den desperata processen, där en grupp amatörer försöker producera en första EP i en hemmagjord studio någonstans i Memphis, är charmerande och känns äkta.

Terrence Howard är stark i sin roll, och är den enda karaktären vi verkligen lyckas tro på. DJ Qualls (som ständigt uppträder under artistnamnet), nörden från “Road Trip” spelar “tuff” DJ som är “nigger inside” övertygar inte. Hans känns helt felplacerad och hans tidigare “nörd”-roller klingar i var mans huvud.

Det är synd att filmen inte är lika bra som Howard. Klichéerna haglar tätt, och vi lyckas bara med nöd och näppe ducka. Även om man inte kan låta bli att le när DJay börjar få fart på kulorna, vet vi alla hur det kommer att gå. “8 Mile” har redan gjort samma sak, i stora drag, och “Hustle & Flow” blir ytterligare en sådan film som inte tillför genren något nytt.

Hustle & Flow

Craig Brewer

Anthony Anderson,