Publicerad kl 00:00 den 29 Mar 2006

“Uppföljare är alltid sämre än originalen” brukar bara en vanlig kommentar inom filmens värld. Vi har dock blivit bortskämda med att detta inte gäller för animerade filmer, vilket bland annat Shrek och Toy Story visat prov på. Ice Age, originalet, är tveklöst en av de bättre animerade filmerna som gjorts. Tyvärr är dess uppföljare den första animerade filmen som inte bryter mot regeln, “uppföljare är alltid sämre än originalen”.
“Ice Age 2” skildrar precis som sin föregångare mammuten Manny, tigern Diego och sengångaren Sid. Livet leker för djuren ända tills den dag då de märker att isen börjar smälta. Dalen där djuren bor måste utrymmas snabbt, innan det svämmar över. Evakueringen börjar bra, men djuren får snart nya problem att ta itu med när de möter mammuten Ellie och hennes två kompisar som är pungråttor. Problemet är bara att även Ellie tror att hon är en pungråtta.

När Ice Age kom för snart fyra år sedan var det en revolutionerande film inom den animerade genren. Det är inte “Ice Age 2”. Till att börja med beror detta på animationerna som inte är mycket bättre än de i originalet. Det finns givetvis stunder då miljöerna känns riktigt bearbetade, men dessa växlas med sekvenser där vi möts av riktigt dåliga animationer och det känns aldrig som att man lyckas göra det lika snyggt som i exempelvis “Superhjältarna”. Nästa problem är humorn som varken riktar sig till barn eller vuxna, utan någonting däremellan. Det finns ett par scener som är roliga, men dessa är få och jag kan inte förstå vilken målgrupp humorn egentligen är riktad till.

Nu ska jag inte hagla mer negativ kritik över “Ice Age 2”, för det finns faktiskt en del positiva överraskningar också. Precis som i föregångaren består filmens sidekicks av en ekorre som febrilt försöker att få tag i ett ekollon, men ständigt misslyckas. Dessa scener är, precis som i ettan, fruktansvärt roliga. Tyvärr gör detta att man hela tiden längtar efter att få se nya sekvenser med ekorren och eftersom resten av filmen inte är speciellt rolig blir dessa stunder ganska sega.

“Ice Age 2” är lite av en berg-och-dalbana, ena stunden är allt bra för att nästa vara riktigt dåligt. Tyvärr är den inte ens i närheten av att komma upp i ettans standard. Därmed är inte sagt att det är någon dålig film. Det ligger en viss charm över hela filmen och scenerna med ekorren är bara det en anledning att se “Ice Age 2”.

Ice Age 2

Carlos Saldanha

Chris Wedge,