Publicerad kl 00:00 den 1 Jul 2012

Hur ofta är en fyra i en filmserie den bästa? Inte ofta, men Ice Age 4: Jorden skakar loss överraskar och ger oss ett visuellt snyggt familjeäventyr med både hjärta och humor. Summan av kardemumman blir en film som är bäst i sin serie och är ett underhållande äventyr som kittlar smilgroparna på både stora och små.
Att titta på alla filmer i istidsserien i rad är fördelaktigt om man vill bedöma utvecklingen av dyr animering över tio år. Från den första filmen (2002) till årets fyra kan man se verkliga framsteg. Så till den grad att de första filmerna i serien ser fula ut, speciellt rollfigurernas relation till bakgrunderna och bakgrunderna som helhet. Lägg till den nya filmens 3D, som är lågmäld men visuellt spännande, och ni har en film som bildmässigt utklassar föregångarna.

Berättarmässigt har bidragen i istidsserien alltid, så även här, haltat lite om man jämför dem med de bästa konkurrenterna, serien kan till exempel inte tävla med Pixars mer trollbindande historieberättande. Som vanligt i en Ice Age-film så handlar det om att gänget ska ta sig från punkt A till punkt B på en viss tid, för att rädda någon eller något.

Som “pauser” i denna ibland tröttsamma kamp mot klockan får vi se filmseriens främsta styrka: de små scener, som nästan blir som kortfilmer i filmen, där rollfiguren Scrat orsakar kaos genom att jag sina älskade ekollon. I fyran får hans, till glädje för alla, frenetiskt humoristiska försök att hitta dessa också utökad betydelse för narrativet som helhet.

Vad som i första hand höjer Ice Age 4 över sina föregångare i filmserien är den visuella storslagenheten, den öppnar upp för ett mer episkt historieberättande med fler miljöer och en känsla av ett större fiktivt universum. Vattenscenerna, med både hisnande färd i storm och möte med elaka pirater, känns fräscha för serien och är något av det snyggaste som åstadkommits under de tio år vi fått följa Sid, Manny, Ellie, Diego och Scrat.

Kvar från föregående filmer är de roliga referensskämt som underhåller de åskådare som snabbt tröttnar på den gullighet och de många “dratta på ändan”-skämt som kanske främst tilltalar yngre delar av publiken. I Ice Age 4: Jorden skakar loss kombineras istidsseriens bästa komponenter med fräscha infall för att skapa en fyra som slår sina föregångare och passar hela familjen.

Ice Age 4: Jorden skakar loss

Mike Thurmeier, Steve Martino

Denis Leary,