Publicerad kl 00:00 den 2 Nov 2005

Ella Koinberg

ekoinberg@cine.se

Familjen Travis är till synes en helt vanlig Amerikansk familj. En av sönerna, Matt är en duktig simmare och är hårt hållen av sin far Ben. För hårt hållen. Han klarar inte av pressen och det går så långt att han en dag tar sitt eget liv. Familjen rasar ihop, den andre sonen Tim tycks dock ta det hela ganska bra. Modern Sandy har det redan svårt och detta gör varken hennes liv eller äktenskap bättre. Fadern, som bara fokuserade sig på Matt tidigare och knappt brytt sig något alls om Tim eller dottern Penny spårar också ur. Vi följer varje familjemedlem och får se hur de hanterar sorgen efter Matts bortgång.
En hel del kan nog känna igen sig på en hel del ställen från och till genom filmens gång. Dan Harris tar upp ämnen som berör; självmord, mobbning, depressioner, droger och tonårsosäkerhet. Modern Sandy testar att röka marijuana, sonen Tim råkar ut för flera tragiska händelser och fortsätter bli ignorerad av fadern Ben. Dottern Penny håller avståndet från familjen, förutom med Tim, och bor inte ens hemma. Ben tvingar familjen att duka upp mat och dricka till Matt, trots att han inte längre finns med dem. Familjen tvingas att inse att alla inte är perfekta, och att det inte gör något om man inte lever upp till idealet av den perfekta amerikanska förtortsfamiljen. Alla kan inte vara hjältar.

Harris är enbart 27 år och har ändå lyckats att både regissera och skriva manuset till filmen. Rollerna är väl valda. I rollen som den om något nerviga modern Sandy ser vi Sigourney Weaver, känd från bl. a “Ghost Busters” och “The Village”. Emile Hirsch axlar rollen som den andra sonen Tim. Hirsch har växt till sig rejält sen vi såg honom sist på vita duken tillsammans med Elisha Cuthbert i “The Girl Next Door”. Jeff Daniels har valts ut att spela fadern, Michelle Williams dottern och Ryan Donowho som Tims bästa vän Kyle Dwyer. Jay Paulson har även en liten men viktig biroll som karaktären Vern.
Detta är ett utmärkt val.

“Imaginary Heroes” är ett vackert drama delvis influerat av “American Beauty” och “The Ice Storm”, fyllt med känslorika scener. Vad som gör filmen sevärd är det proffsiga skådespeleriet. Emile Hirsch, Sigourney Weaver och Jay Paulson’s trovärdighet slår igenom totalt. När det gäller handlingen kan man dock hitta en del brister, brister som inte skulle förekomma i “American Beauty”. Tillsammans med skådespelarinsatserna hade det gjort detta till en kanonrulle. Rekommenderas att se tillsammans med familj alternativt flick eller pojkvän en regnig dag då man ändå inte har något bättre för sig.

Imaginary Heroes

Dan Harris

Elisha Cuthbert,