Publicerad kl 00:00 den 20 Apr 2010

Clint Eastwood har återigen fastnat för ett ögonblick ur historien och tar denna gång med oss på en resa tillbaka till mitten av 90-talet. Platsen för skådespelet är Sydafrika och Nelson Mandela har precis släppts ut efter en 27 år långa fängelsevistelse. Apartheid är i upplösningstillstånd och Mandela ser sig om efter en annorlunda metod för att förena sitt folk. Hans blickar fastnar för det lokala rugbylaget, The Springboks, och han försöker motivera dem att vinna världscupen och därmed återfå en stor del av nationens hopp och förtroende.
Morgan Freeman spelar Nelson Mandela. Bitvis gör han ett jättebra jobb, i vissa scener är han kusligt lik presidenten och han återspeglar alla hans karaktäristiska drag. Ibland lyser dock den gamle gode Freeman igenom och då bryts illusionen ganska snabbt. Det blir antagligen lite så i och med att Freeman är en så pass stor aktör, att alltför ofta är det just “bara” Freeman man ser och inte karaktären han spelar. Jag tror inte det hade skadat med en mindre känd skådis istället, då Eastwood nu satsar väldigt mycket på att vara så autentisk som möjligt. Detsamma gäller i ännu högre utsträckning för Matt Damon som spelar Francois Pienaar, kaptenen för rugbylaget. Då Pienaar inte är känd för allmänheten på samma sätt som Mandela, blir det tyvärr att man bara ser Damon i huvudrollen och då blir illusionen inte särskilt övertygande.

Eastwood satsar som sagt väldigt mycket på historisk korrekthet och kan man sin historia så vet man hur det hela slutar. Men för den skull kunde Eastwood ändå ha gjort filmen lite mer spännande än vad den faktiskt är. Eastwood hittar inget riktigt driv i storyn och emellanåt är filmen seg som sirap. Rugbymatcherna saknar intensitet och spänning och blir mer och mer en transportsträcka inför den stundande finalen. Det politiska maktspelet bakom dörrarna får heller inte särskilt mycket utrymme och det gör att “Invictus” snabbt skakar på sina ostadiga ben.

“Invictus” må vila på en varm och storslagen berättelse men Eastwood lyckas tyvärr inte lyfta fram detta och i slutändan blir filmen bara en intetsägande sportfilm som gömmer sig bakom en stark historisk händelse.

Invictus

Clint Eastwood

Langley Kirkwood,