Publicerad kl 00:00 den 3 Dec 2006

För er som inte vet så är “Jackass” en tv-serie som sändes på MTV. Den skapades av Johnny Knoxville och Jeff Tremaine. Allting härstammade från när Knoxville skulle testa diverse självförsvarsprylar på sig själv för skateboardmagasinet “Big Brother” vilket inkluderade bland annat att skjuta sig själv i bröstet för att testa en skottsäker väst. Efter det så såldes idén om att göra diverse smärtsamma stunts till MTV och voilá så föddes “Jackass”. En ny sorts underhållning där förnedring och galna stunts var receptet till framgång. Efter tre säsonger så slutade MTV sända serien då dem dels stämdes för att vissa inte kunde läsa varningstexten och för att det blev mer och mer kontroversiellt. Censuren fick plocka bort vissa inslag och idéer som gänget hade och för att kringgå detta så valde man att avsluta serien med en film och på så sätt undvika den vassa saxen.
Filmen är helt enkelt en förlängd “Jackass”-episod. I små doser på en halvtimme kunde det vara småroligt. Här serveras vi 1 ½ timme ren idioti från början till slut. Allt är visserligen en smaksak till hur man förhåller sig till den här sortens humor och jag kan medge att vissa saker dem gör faktiskt är roliga. Som när Knoxville hyr en bil i början och kör sönder den på en arena där man ska krocka så mycket som möjligt. Reaktionen på säljaren är ju helt obetalbar när Knoxville lämnar tillbaka bilen totaldemolerad. Eller när Dave England helt sonika bara går in i en affär som säljer toaletter och sätter sig och gör nummer två i ett av butiksexemplaren. Visst är det lågt, men jag kan inte låta bli att dra på smilbanden. Särskilt inte när man ser minerna på personerna som råkar ut för dessa galningar. Men tyvärr blir det inte roligare än så. Klippen avlöser varandra och det som är lite småroligt i början blir bara påfrestande och tråkigt i slutet. Partiet när dem är i Japan är helt meningslöst och fyller ingen nämnvärd funktion och en del klipp är bara vidriga och smaklösa och inte alls roliga att kolla på. Vad sägs om en gul snöglass att tugga på? Eller när Steve-O hoppar i en bakteriefylld bäck med stavhopp i klippet “Poo River Pole Vault”. Dessutom tar dem det väldigt långt och Knoxville är bara en millimeter från att bryta nacken när dem är ute och vansinneskör med en golfbil. (Han bryter dock armen).

“Jackass” är inte för alla, den saken är ju klar. Man kan förundras över deras uppfinningsrikedom och galna idéer och filmen glänser till lite ibland med vissa humoristiska inslag. Men slutresultatet i sig är tråkigt och det blir för mycket av det goda när dem vräker på det ena bisarra inslaget efter det andra. “Jackass” funkar bäst i små doser.

Jackass: The Movie

Jeff Tremaine

Bam Margera,