Publicerad kl 00:00 den 19 Apr 2012

För de flesta av oss är sushi inte mer komplicerat än lite rå fisk på en bädd av ris. För Jiro Ono är sushi något annat. 85 år gammal driver han, med plats för tio personer, en liten sushirestaurang i Tokyos tunnelbana som är den första i världen att tilldelas tre Michelinstjärnor.
Jiro andas, lever och drömmer (därav titeln) sushi. Den amerikanska journalisten och författaren Malcolm Gladwell lägger i sin bok “Outliers” fram en teori om att en människa måste spendera 10000 timmar med en syssla innan han på allvar bemästrar den och kan bli framgångsrik inom den. I Jiros fall har de 10000 timmarna med all säkerhet snarare blivit ett par hundratusen. Ingen annan kan så mycket och arbetar så omsorgsfullt med den rätt som i Sverige kommit att bli lika självklar som pannkakan på torsdagar. Ingenting lämnas åt slumpen för mannen som vigt sitt liv åt att göra världens bästa sushi.

Som film betraktat är det bekvämt att ställa “Jiro Dreams of Sushi” i jämförelse med den ganska ointressanta dokumentären som kom om El Bulli (restaurangen i Barcelona som enligt många varit ansedd som världens bästa) förra hösten. Där El Bulli-dokumentären endast kändes som lösryckta filmsekvenser från restaurangen och dess kök, känns det som att man här har ansträngt sig mer för att åtminstone berätta en historia. Här får vi veta om Jiros ursprung, hans uppväxt och hans söner. Vi får se fiskmarknaden där fisken inhandlas, vi får bekantas med personen som är ansvarig för att inhandla det perfekta riset, och vi får träffa Jiros söner – som går i hans fotspår.

Samtidigt är detta en enkel dokumentär. Intervjuer med de inblandade varvas med sekvenser från köket, och scener där bilder på sushin ackompanjeras av klassisk musik. Det hela är stilistiskt snyggt och även om temat kanske inte tilltalar alla är Jiro en härlig gubbe som verkligen brinner för det han gör. Och karismatiska huvudkaraktärer är ofta tillräckligt för att en dokumentär ska kunna bli bra. “Jiro Dreams of Sushi” blir aldrig riktigt lika spännande som personen den dokumenterar, men är likväl en fantastisk inblick i vad livet som världens skickligaste sushimakare kan innebära.

Jiro Dreams of Sushi

David Gelb

Jiro Ono,