Publicerad kl 00:00 den 9 Apr 2005

Mattias Petersson

mpetersson@cine.se

Regissören Gurinder Chadha blandade det engelska med det indiska redan i sin förra film “Skruva den som Beckham” med lyckat resultat. Här går han ett steg längre och tar ut svängarna ytterligare, i mitt tycke blir det faktiskt ännu bättre.
Som de flesta kan se redan på titeln baseras “Kärlek och fördom” på Jane Austens roman “Stolthet och fördom”. Här har historien flyttats till modern tid och dessutom fått en Bollywood-touch. Handlingen är till stora delar flyttad till Indien, även om vi också får besöka både USA och England innan filmen är över. Filmen följer ganska troget boken och de förvecklingar, kulturkrockar och elaka karaktärer som kommer i vägen för äkta kärlek.

Det jag framför allt uppskattar med filmen är hur regissören lyckas blanda västerländsk film med Bollywood. Själv tycker jag Bollywood-film är ganska påfrestande med sanslösa musikalnummer och allmänt hysterisk stil. Här är balansen mellan musik och handling betydligt bättre. Långa stunder är det som att se en vanlig film och när musikalnumren väl kommer är de välplacerade och förstör aldrig stämningen i filmen. Skådespelarna är en blandning mellan indiska stjärnor och ganska okända västerlänningar. De flesta skådisarna fungerar bra och verkar ta filmen lagom seriöst.

I slutändan är det här en charmig och lättsam komedi som är svår att tycka illa om. Den känns behagligt befriad från pretentioner och väldigt avspänd. Humorn är rak och funkar bra, många scener är riktigt roliga. Filmen är relativt lång för en komedi, nästan två timmar, men känns aldrig långsam eller seg. Att filmen lyckas tilltala mig som i vanliga fall varken uppskattar Bollywood eller musikaler är ett gott betyg. Med risk för att låta klyschig skulle man kunna kalla det en feelgood-film som faktiskt träffar rätt.

Kärlek & fördom

Gurinder Chadha

Aishwarya Rai,