Publicerad kl 00:00 den 8 Apr 2006

Kill your darlings är något så ovanligt som en engelskspråkig svensk roadmovie inspelad i USA med välkända svenska och amerikanska skådespelare i huvudrollerna.
Erik flyttar till USA i hopp om att skapa en karriär som manusförfattare i Hollywood. Istället blir han något så patetiskt som en snabbmatsfotograf och drabbas av idétorka i skrivandet av sitt manus. Som av en slump möter han en mystisk kvinna vid namn Lola som erbjuder sig att ta med honom på en äkta amerikansk roadtrip genom öknen för att återställa hans kreativitet. Samtidigt följer vi den arabiske gangstern Omar som fått i uppdrag att frakta två självmordsbenägna galningar ut till Las Vegas där en utbränd kändispsykolog – en slags parodi på Dr. Phil – förbereder sin nya tv-show. Lite smågalet med andra ord…

Först och främst måste jag prisa regissören för alla kända namn som förekommer i filmen. Bland de svenska skådespelarna ser vi Andreas Wilson som svensken Erik, Fares Fares som Omar och Alexander Skarsgård som transvestiten Geert. Från USA ser vi bland annat Greg Germann (Ally McBeal), Julie Benz (Buffy the Vampire Slayer), Lolita Davidovich (CSI, The L Word) och den amerikanska tv-kändisen John Larroquette. Med andra ord är det en imponerande rollista som regissören Björne Larson samlat till sin långfilmsdebut. Resultatet blir en intressant film i typisk svensk stil i amerikanska miljöer med en mycket begåvad skara skådespelare. Andreas Wilson är dock helt klart det svagaste av de svenska korten, och istället är det Fares Fares och Alexander Skarsgård som stjäl showen med sina mer unika rollfigurer. Det känns som om Wilson ännu inte har lyckats att skapa ett varierat skådespel, och påminner fortfarande alltför mycket om Erik från “Ondskan”.

Björne Larson skrev själv manuset till filmen och baserar storyn på egna upplevelser från sin tid i Hollywood, där han likt filmens huvudperson Erik gjorde fruktlösa försök att skriva ett filmmanus. Han mötte en dag en mystisk man och de två begav sig ut på en “inspirationsfärd” genom öknen. Mannen var i själva verket en förrymd patient med personlighetsklyvning från ett mentalsjukhus och för Björnes del slutade färden när han blev fastbunden och lämnad i ett skjul. Väl hemma i Sverige fann Björne terapi i att skriva om händelsen och resultatet blev så småningom filmen Kill Your Darlings.

Kill Your Darlings innehåller mycket svart humor, men tyvärr blir det aldrig så roligt att man brister ut i högljudda skratt. Karaktärerna är inte tillräckligt galet utformade för att skapa humor i sig, och få av dialogerna är roliga. Det stör mig oerhört mycket att varken humorn eller dramat griper tag i mig, och mot slutet blir det på gränsen till långtråkigt. Själva slutet blir en oklar röra där alla filmens karaktärer möts och handlingen på något sätt ska knytas ihop. Det är synd, eftersom Kill Your Darlings är det mest intressanta projektet inom svensk film på många år.

Svensk film har under de senaste åren rest sig ur en dvala och på senare tid har vi sett ett flertal filmer som bryter mot den svenska filmtraditionen, t.ex. “Storm” och “Frostbiten”. Kill Your Darlings är förhoppningsvis inte slutet på denna nya era och jag hoppas att vi i framtiden kommer att få se fler filmer av Björne Larson.

Kill your darlings

Björne Larsson

Alexander Skarsgård,