Publicerad kl 00:00 den 14 Oct 2008

Dawid Björkman

dbjorkman@cine.se

Lars är en timid och tillbakadragen ensamvarg som i sin brors garage för att komma undan social interaktion. Han är duktig och ambitiös på jobbet, men han saknar en livspartner, någon han kan lita på och vara sig själv med. Lars bror och hans fästmö gör sitt bästa för att interagera Lars i deras liv, och när han en dag berättar han att han med hjälp av Internet träffat en flickvän blir de lika förvånande som förväntansfulla. Vad de inte visste är att flickvännen egentligen är dockan Bianca.
“Lars and the Real Girl” marknadsförs missvisande som en komedi. Filmen innehåller humor, ofta i form av subtila skämt och gester. Men i grund och botten är det ett drama. Till en början balanserar filmen på känslor, det händer inte speciellt mycket. Det avmagrade innehållet kompenseras av en genuin och ofta mysig atmosfär som bibehåller intresset. Det låga tempot tilltalar inte alla så en del har nog stängt av innan filmen hittat sin form. Handlingen tar fart när byn börjar intressera sig för Lars och Biancas förhållande, deras onaturligt inställsamma relation som bryter mot allt det småskaliga filmen tidigare byggt upp. Därmed inte sagt att det är en dålig film, tvärtom.

Det som gör att “Lars and the Real Girl” lyfter är Ryan Gosling. Med sitt fagra yttre har han alla möjligheter att bli en flickidol, och hänga med Shia LaBeouf i kommande Transformers-filmer. Det glamorösa livet verkar inte locka honom då han aktivt söker efter utmanade roller; som Leland P. Fitzgerald i “United States of Leland”, som missbrukande högstadielärare i “Half Nelson”. Och nu som Lars, med presumtiva drag av Aspergers syndrom. Med denna roll tangerar han sin egna prestation från “Half Nelson”. Och det skulle vara intressant att veta vad Gosling gör för att komma i rätt sinnelag, hur han blir ett med sin karaktär.

Bortsett från tema och ensemble är “Lars and the Real Girl” en typisk indiefilm. Att se filmen är som att äta en påse Ahlgrens bilar. Det smakar bra, håller länge utan att det blir tröttsamt och oavsett vilken färg du väljer smakar det likadant. På ett positivt sätt.

Lars and the Real Girl

Craig Gillespie

Emily Mortimer,