Publicerad kl 16:05 den 11 Nov 2013

Gustav Tranback

gustav@cine.se

Den 1 januari 2009 blev den då 22-årige amerikanen Oscar Grant III skjuten av en polis på Fruitvale Station i Oakland. Händelsen skapade stor uppmärksamhet världen över då mobilfilmer av incidenten spreds över internet och visade på extrem råhet och övervåld från poliserna. Detta är den, påstått, sanna historien om den sista dagen i Oscar Grants liv.

Last stop Fruitvale Station inleds med en av mobilfilmerna från den verkliga händelsen 2009. Strax därefter presenteras Oscar Grant och hans flickvän Sophina, i filmen gestaltade av Michael B. Jordan och Melonie Diaz. Vid första anblick kan Grant tyckas var en stereotyp knarklangare på västkusten i USA. Han har inte längre något jobb, röker gräs för det mesta och är otrogen mot sin flickvän. Denna bild blåser dock bort ganska fort och istället visas en karaktär som har fått nog och vill ta tag i sitt liv. Oscar Grant vill ha ett lagligt jobb, ta hand om sin familj och då framför allt hans 4-åriga dotter Tatiana. I resten av filmen får åskådaren följa med Oscar när han träffar vänner och fiender, tänker tillbaka på sitt liv i fängelse och se hur han försöker förändra sitt liv, ändå fram till det ofrånkomliga slutet.

Filmer likt Fruitvale Station är väldigt viktiga, de är viktiga för att de på nytt kastar ljus på en händelse som förtjänar uppmärksamhet. Oscar Grants död skapade aldrig någon enorm uppståndelse i Sverige, och idag är incidenten nästan bortglömd. En film som denna kan hjälpa till att, åter, berätta historien och samtidigt få fler människor att faktiskt öppna ögonen för vad som hände den där dagen. Inte för att Last stop Fruitvale Station är en hundra procent korrekt återberättelse om händelsen, man ska inte glömma att det är en dramatisering som har för avsikt att underhålla. Men det är ändock viktigt att filmer som denna görs. Annars glöms historiens orättvisor och gräsligheter bort.

För att återgå till den filmiska aspekten av Fruitvale Station så kan det inte sägas så mycket mer än att den är väldigt välgjord. Skådespelarna gör alla fantastiska prestationer, framför allt Jordan som Oscar Grant och den fenomenala Octavia Spencer som hans mamma lyser starka. Regin känns helt rätt och fotot fungerar som både realistiskt och gripande. Om det är någonting som skulle kunnat förbättras så är det filmens knappa speltid. Endast 85 min gör inte riktigt historien rättvisa. Bortsett från det är Last stop Fruitvale Station än magnifik långfilmsdebut av Ryan Coogler.

Last Stop Fruitvale Station

Ryan Coogler

Chad Michael Murray,