Publicerad kl 00:00 den 27 Oct 2005

Mike Stranéus

mstraneus@cine.se

Folket har röstat ja till att utnämna Kalifornien som enskild stat och beviljas inträde i Amerika. En fransk greve med avlägsna släktband i en anrik riddarorder planerar att förstöra Amerika som är ett hot mot Europa och Antonio Banderas har återigen tighta byxor och en svart mask. Zorro är tillbaka i ett helt nytt äventyr. Tio år har passerat sedan vi senast mötte Elena och hennes man Don Alejandro De La Vega. Deras son Joaquin är nu en busig pojke som är besviken på sin far och idoliserar Zorro utan att veta sanningen om sin familj. Skildringen av familjelivet är gjort med värme och en stor portion humor. Samspelet mellan Antonio Banderas och Catherine Zeta-Jones är stundtals makalöst underhållande och har glimten i ögat.
“Legenden om Zorro” är en äventyrsfilm för hela familjen. Våldet är barnanpassat för att uttrycka sig i klartext. Knappt något blod och häftiga actionscener med skratt istället för flygande kroppsdelar. Skådespelarensemblen bjuder på välgjorda karaktärer och en form av trovärdighet. Fader Felipe, en munk med sina egna åsikter om Zorros kamp och en tvångsmässig inställning till alkohol bjuder på härliga stunder av enkel komik. Manuset är banalt och konspirationsteorin som döljer sig under ytan är något avig i sina svängar, men hela produktionen andas söndagsmatiné. Regissören Martin Campbell gör ett bra jobb, även om han tappar tråden med usla specialeffekter under vissa stunder. Personligen kan jag tycka det är skönt med en actionfilm utan laserskott och snabba bilar för omväxlingens skull. Zorros karaktär är lite överdrivet superhjälteaktig, men samtidigt mänsklig i sin relation med sin son som spelas den charmige Adrian Alonso.

Vissa filmer skall bara njutas i lugn och ro, och inte ges mycket eftertanke. “Legenden om Zorro” är för det mesta en balanserad historia av action, skratt och allvar. Ta med familjen, eller par goda vänner och ta en paus från verkligheten med ett äventyr som utspelar sig bland stekheta sandslätter och taggiga kaktusar. Fundera inte så mycket på vad du ser. Bara koppla av.

Legenden om Zorro

Martin Campbell

Adrian Alonso,