Publicerad kl 00:00 den 8 Nov 2007

Dawid Björkman

dbjorkman@cine.se

En kedjereaktion som ändrar förutsättningarna för personer på olika nivåer i USA startas när en trupp soldater förs bakom fiendens linjer i norra Afghanistan. Robert Redford spelar collegeprofessorn Stephen Mally, en man med hög moral som försöker öka medvetenheten hos sina elever. Tom Cruise gestaltar senator Jasper Irving som är på väg att avslöja ett scoop för journalisten Janine Roth, spelad av Meryl Streep. Den på pappret starka trion i ledande roller och adekvat ensemble i övrigt utmärker sig skådespelarna inte, de gör sitt jobb, varken mer eller mindre.
Att kriget i Afghanistan skulle fastna på film förr eller senare var inte en fråga, snarare när det skulle ske. “Lejon och lamm” är Robert Redfords svar. Det är lätt att anta att en amerikansk film om kriget i Afghanistan lätt blir vinklad och spär på rädslan för Afghanistan och mellanöstern. Redford lyckas dock inta en neutral hållning. Han propagerar inte för krig, men inte heller emot – både republikanernas och demokraternas hållning till kriget kanaliseras ut på ett subtilt vis. “Lejon och lamm” är en film där dialog ersätter handling, speciellt samtalen mellan Meryl Streep och Tom Cruise är filmade med fast kamera vilket ökar närvarokänslan och skänker filmen dokumentär prägel. Därför känns det litet tråkigt att Redford känner att han måste tillfredställa den breda massan med segmentet om de utsatta soldaterna som i ärlighetens namn saknar substans och vars existensberättigande ligger i att öka intensiteten och tempot.

“Lejon och lamm” är utåt sett en kontroversiell film, som egentligen aldrig bryter igenom barriären, den blir aldrig så utmanande som Redford önskat. Dialogen är bra – men inte sylvass. Ensemblen är passande – inte lysande. Utan att vara övertydlig ger filmen en realistisk bild av spelet bakom kulisserna samt den gemene amerikanens hållning till ett krig långt borta. På sin höjd kan filmen väcka diskussion men förmodligen försvinner filmen från hornhinnan så fort du lämnat salongen. “Lejon och lamm” är en bra tanke, men mindre väl utförd.

Lejon och lamm

Robert Redford

Andrew Garfield,