Publicerad kl 00:00 den 19 Sep 2006

Som en relativt erfaren recensent anser jag mig vara fullt kapabel att förstå och tolka de flesta filmers handling och dra någorlunda intelligenta slutsatser gällande filmens innersta mening och betydelse, samt kunna presentera dessa på ett skarpsinnigt och begripligt sätt för folk som besöker vår sida i jakt på kulturell insikt. I filmen “Lemming” har jag dock mött min överman. Jag förstår ingenting…
Det äkta paret Alain och Bénédicte Getty lever ett stillsamt liv i södra Frankrike. Alain är framgångsrik ingenjör på ett företag som tillverkar hemelektronik och Bénédicte är en stillsam hemmafru som en dag upptäcker att någonting har täppt igen vattenlåset i diskhon. Problemet visar sig vara att en lämmel, ett hamsterliknande djur som endast finns i norra Skandinavien, har fastnat i rören.

En obekväm middag med Alains chef och hans fru leder till svårigheter när dennes fru senare dyker upp, ber om en sängplats för att sova och sedan begår självmord. Sakta men säkert förändras Bénédictes psyke och snart börjar Alain uppleva och komma ihåg saker som inte har hänt.

“Lemming” inleds oväntat och mycket märkligt med en produktdemonstration där Alain visar företagets höga chefer en flygande webbkamera. Hade man väntat sig en nonstop spännande thriller blir man överraskad redan från början. Det är helt enkelt rent utav skrattretande att se hur en röd boll med en enorm propeller navigerar framför kameran. Att tingesten dessutom får en betydande roll senare i filmen är absurt.

En bit in i filmen dyker det upp problem för både karaktärerna och tittaren. Filmens karaktärer förstår inte vad som händer och likaså jag. Frågor som inte besvaras ställs och foton med personer man inte vet vilka de är dyker upp. Snart är man förvirrad och man tappar begreppet om både tid och rum. Mystiken som omsluter “Lemming” fungerar i viss mån som spänning men håller inte hela vägen till slutet och blir mest ett irritationsmoment. Dialogerna består till sjuttiofem procent av frågor som besvaras med ett kort ja eller nej och även om skådespelarna är duktiga blir man knappast imponerad av slutresultatet och helhetsintrycket.

“Lemming” fungerar hyggligt som thriller men kräver konstant sinnesnärvaro för att man över huvud taget ska kunna hänga med i svängarna och även då är risken för förvirring stor. Tyvärr schabblar man även bort filmens mest intressanta mysterium om hur lämmeln fastnat i rören med en väntad och förutsägbar förklaring, där man istället kunde ha gjort en stark avslutning. Köp en hamster för dina pengar istället för att se “Lemming”.

Lemming

Dominik Moll

André Dussollier,