Publicerad kl 00:00 den 25 Jun 2005

« Okay. The answer to the ultimate question of life, the universe, and everything is…42 », meddelar The Deep Thought. Världens mest kraftfulla och intelligenta dator har tagit år och dagar på sig för att besvara frågan om vad livet egentligen betyder. Projektet som varit aktuellt i över 20 år blev charmigt, relativt originellt men också sömnigt och oengagerande. Något vi inte kommer att glömma är dock alla välskrivna och minnesvärda citat.
Alla har vi dåliga morgnar. Du försover dig, vattnet är kallt, brödet bränns i rosten, men för Arhur Dent är detta ingenting mot hans dåliga morgon. Han konfronteras med uppgiften att hans närmaste vän i själva verket är en alien, med insideruppgifter i jordens stundande undergång. Sitt hus får han inte behålla, en stor motorväg till galaxen skall nämligen byggas där. Allt Arhur Dent kan göra är att lita på sin vän, liftarens guide till galaxen och det viktigaste av allt i rymden, en handduk.

Regissör efter regissör har fått ansvaret för projektet. Ingen hann dock inleda arbetet förens de skickade vidare det till en annan regissör, James Cameron, Spike Jonze och Jay Roach är några som tidigare haft ansvar för regin. Det hände emellertid inte speciellt mycket förens Garth Jennings och Nick Goldsmith tog över projektet. Författaren Douglas Adams dog i en hjärtattack 2001, och jag är säker på att Adams blivit nöjd med den färdiga produkten.

“Liftarens guide till galaxen” ställer flera viktiga frågor som det finns flera svar på. Varför vi lever? Vad som kommer efter livet? Kontrollerar någon oss? Hur stort är universum? Frågorna och svaren kan göras oändligt många. Trots dessa komplicerade och till synes komplexa frågor tas de med en nypa salt, något som får oss att skratta till vid flera tillfällen. Inte visste du väl att delfinerna ända sedan jordens födelse vetat om jordens undergång? De skruvade vinklarna med de seriösa ämnena blir en bra mix, som allt som oftast inte går till överstyr.

Ibland blir det dock lite för många frågor, som alla ändå inte har några svar. Man försöker pumpa ut så mycket komik som möjligt ur vitsar och skämt man redan uppmärksammat. Överraskningar för de som inte läst den mytomspunna boken är flera och originella och sidoskämten med Alan Rickmans röst från en depressiv robot är sanslöst charmiga.

Liftarens Guide till Galaxen

Garth Jennings

Bill Nighy,