Publicerad kl 00:00 den 2 Feb 2007

Att göra bra svenska ungdomsfilmer, med alkohol och sex som huvudteman är svårt, för att inte säga omöjligt. “Linas kvällsbok” är i alla fall ett tappert försök, även om det är svårt att kunna identifiera sig med karaktärerna – i synnerhet om man varken har varit eller kommer att bli, tonårstjej.
Lina är 15 år och trött på att aldrig ha varit full, och fortfarande vara oskuld. När hon en dag blir ihop med en av de coolaste killarna i trakten, förändras Linas liv totalt och en ny fas i hennes liv inleds, som hon inte känner att hon är mogen för än. Vi får genom Linas dagbok följa henne och hennes närmaste vänner under några mycket händelserika månader under sista året i högstadiet.

Att filmatisera en så pass populär ungdomsroman som “Linas kvällsbok” är, är inget lätt projekt. Efter förutsättningarna har man dock lyckats relativt bra. Till skillnad från exempelvis “Hipp hipp hora” har man lyckats få tag i, till största del, skickliga skådespelare som vet vad de ska göra. Lyckligtvis har filmen också gjorts betydligt mer lättsam än vad vi är vana vid när liknande filmer brukar komma, vilket gör det hela lite mer rofyllt och inte lika stelt.

Att “Linas kvällsbok” står sig bra i förhållande till andra svenska ungdomsfilmer säger dock inte mycket, utan det finns fortfarande gott om brister. För mig personligen betyder filmen ingenting, jag berörs inte, jag kan inte identifiera mig med karaktärerna och jag tycker varken att det är underhållande eller intressant att se på när Lina gör bort sig. Men är det verkligen så att filmen endast riktar sig till den lilla målgruppen, “tjejer i nedre tonåren”? Personligen kan jag inte se det på något annat sätt än att det är precis så, det är i alla fall endast denna grupp som verkligen kommer att kunna uppskatta filmen. Jag tycker varken att det är roligt eller intressant att följa med Lina på alla de pinsamheter som uppstår.

I rätt målgrupp är det möjligt att “Linas kvällsbok” kan göra underverk, men för mig är den precis
så betydelselös och ointressant som vi har vant oss vid att liknande svenska ungdomsfilmer brukar vara.

Linas kvällsbok