“The Upside of Anger” var en av fjolårets mest positiva överraskingar. Mike Binder, regissör och manusförfattare hade dessutom en biroll. “Den här killen ska jag hålla ett öga på”, tänkte jag. “Man About Town” är hans senaste film, Ben Affleck som huvudrollsinnehavare och den vackra Rebecca Romijn vid hans sida – inga vidare förutsättningar kanske, men det är inte så pjåkigt trots allt.
Affleck spelar en talangscout som försöker finna sitt rätta jag i livet. När han en dag får reda på att hans fru varit otrogen och strax därpå får sin hemliga dagbok stulen av en reporter kastas han liv omkull.

Mike Binder har inte haft en enkel karriär. Några mindre framgångsrika filmer ledde dock upp till “The Upside of Anger”, en varm film där ett seriöst drama kombineras med sarkastisk humor. “Man about town” lutar åt samma håll. Men Affleck lyckas inte riktigt utstråla samma pondus som Joan Allen och Kevin Costner. Det är synd. Binder har enorm talang. Han har intressanta idéer, men här kommer allt inte ut till sin fulla rätt.

Binder är en ambitiös regissör, och jag kan inte låta bli att le när han delar upp duken i två delar, filmar två personer i samma rum, men med två olika kameror. Det ger skådespelarna en annan frihet. De behöver inte klippas en massa, och skådespelarna ges möjligheten att jobba med detaljer. Nu visar det sig dock att både Affleck och Romijn inte lyckas utnyttja just detta. Binder vill få sina filmer levande och äkta, och “Man about town” är ett gott försök.

En del kommer att uppfatta “Man about town” som onödigt tråkig och långsam. Det är inte Binders fel. Återigen är det Affleck som drar ner tempot till en alltför långsam nivå. Han lyckas helt enkelt inte ta vara på det välskrivna manus som stuckits i hans händer.

Mike Binders starka sida är relationer, och hade filmen hållit samma höga nivå som den sista kvarten hade detta återigen blivit årets överraskning. Nu blir det tyvärr inte så. Men den komiska avslutningen visar vilken talang Mike Binder besitter. Håll ögon och ören öppna även i framtiden. Hade de lyckats skapa samma ironiska känsla då under filmens mittendel hade det varit lysande.

Man About Town

Mike Binder

Adam Goldberg,