Publicerad kl 00:00 den 22 Jul 2013

Det är svårt numera att göra superhjältefilm. Christopher Nolan har liksom skrivit om regelboken för hur filmer med superhjältar i huvudrollerna kan göras; och det mesta som ställs i relation till Batman-triologin ter sig ganska platt. Det gör att filmer som “The Amazing Spider-Man”; superhjältefilmer som egentligen är bra, ändå bleknar lite när man i bakhuvudet har den inledande bankrånsscenen i “The Dark Knight”. Eller varför inte scenen då Batman förhör Jokern i samma film. Det hade kunnat uppstå liknande problem för “Man of Steel”. Lyckligtvis gör det inte det.
Som titeln antyder är det Stålmannen – denna gång gestaltad av Henry Cavill – som är den senaste superhjälten att bli måltavla för Hollywood. Att, just nämnda, Christopher Nolan har satt sitt namn på affischerna som producent kommer sannolikt bidra till en ännu större kassasuccé än det annars skulle ha blivit. Historien är i övrigt en ganska väntad, om än rörig, sådan. Vi får följa Clark Kent – från det att han lämnar sin födelseplanet Krypton, till det att han adopteras av en familj på Jorden, via att han växer upp och föräldrarna börjar se övernaturliga tendenser hos sin adoptivson; och slutligen till att han har blivit en fullvuxen man och – tro det eller ej – ska rädda vår planet.

Jag vet inte om det största problemet med “Man of Steel” är att den är helt osammanhängande, att samtliga repliker som yttras är som tagna på slump från en tombola med klichéer, eller att alla former av logik är fullständigt frånvarande. Klart är iallafall att kombinationen av allt detta gör den till en fullständig odåga till film. Actionsekvenser, höga ljudeffekter och explosioner avlöser varann som lösryckta scener, utan att tillföra någonting alls till någon form av central kontext.

Alla bra filmer, oavsett genre egentligen, måste uppfylla en del fundamentala kriterier. Man måste exempelvis som publik på något sätt kunna relatera till karaktärerna. Man måste känna ett intresse för vad som ska komma att hända. Och man måste på något plan kunna tilltalas av det visuella. Det råder total avsaknad av alla dessa kriterier i “Man of Steel”. Det gör den inte bara till en av årets sämsta filmer; för alla de som på allvar sett fram emot denna film måste det även vara en av decenniets kanske största besvikelser.

Man of Steel

Zack Snyder

Amy Adams,