Publicerad kl 00:00 den 16 Jan 2011

Man lagar lite för mycket mat, det blir rester över. De två första gångerna man inmundigar rätten smakar den bra, efter det börjar man oftast tröttna på både konceptet och smakerna. Ungefär likadant är det när Ben Stiller och Robert de Niro återvänder till biodukarna för en tredje runda med Stillers Gay Focker och De Niros svärfader från helvetet.
Filmens handling har det inte lagts ner mycket tid eller arbete på om man inte räknar in den avsevärda tid som lagts på att lösa problemet hur man ger alla franchisens stjärnor (Robert de Niro, Ben Stiller, Dustin Hoffman, Barbra Streisand, Owen Wilson) tillräckligt med speltid för att återvända en tredje gång. Istället för att utveckla karaktärerna har teamet bakom filmen bestämt att det räcker med att visa upp stjärnorna för att locka publik, för säkerhets skull slänger man in några nya kända ansikten (Jessica Alba, Harvey Keitel, Laura Dern) i tråkigt stereotypa eller menlösa roller.

Filmen leker tafatt med referenser från Gudfadern när De Niro försöker hitta en efterträdare till positionen som familjeöverhuvud och testar om Stiller är värdig att bli “Godfocker”. En ordlek som är en av filmens få komiska höjdpunkter, något trailern inte är sen att utnyttja för att försöka lura oss att hela filmen är rolig. Men humorn uteblir under större delen av filmen, istället får vi slöa rolltolkningar på autopilot av skådespelare som kan så mycket bättre när de anstränger sig eller har ett inspirerande manus att arbeta med.

Som titeln skvallrar om har familjen Focker även adderat barn till sitt hushåll i form av två väldigt olika tvillingar. Det de har gemensamt är att båda saknar karisma och är hafsigt tecknade som karaktärer, manusförfattarna använder mest dem som verktyg för De Niro i hans jakt på att bevisa att hans sida av familjträdet är smartare än Fockerklanen. Några dumma men hyfsat roliga skämt, ett innehållande en adrenalinspruta i en penis, lyckas utvinnas med hjälp av småttingarna som trots titeln får nöja sig med att komma i andra hand till de vuxna stjärnorna.

Rester bör slängas när de blivit för gamla, tillika är det dags att pensionera Meet the parents-konceptet nu. “Bäst före”-datumet gick ut redan innan den här tredje delens premiär och även om det går att hitta små spår av vad som gjorde föregångarna underhållande så är det mest av det återanvända slaget. De få skratt som genereras av nya skämt är inte tillräckligt många för att man ska släppa känslan av att Little Fockers främst är ett cyniskt försök att krama ur ytterligare några dollar ur ett etablerat och beprövat koncept utan att tillföra något nytt till berättelsen om mannen med det pinsamma namnet och hans paranoida svärfar.

Meet the Parents: Little Fockers

Paul Weitz

Barbra Streisand,