Publicerad kl 00:00 den 7 Dec 2005

Ella Koinberg

ekoinberg@cine.se

I slutet av september detta året återvände Drew Barrymore till vita duken från sin senaste kärlekskomedi, “50 First Dates”. Denna gång tillsammans med Jimmy Fallon i en hiskeligt dåligt komedi, “Fever Pitch”. Bättre lycka nästa gång Drew, tänkte jag. Och till viss del så blev det bättre lycka nästa gång. Tre månader senare kom dokumentären “Min Date Med Drew”, med just Barrymore i fokus.
Den här gången handlar det om Brian Herzlinger, en fattig kille bosatt i New Jersey som varken har ett jobb eller flickvän. Som de flesta andra har också Brian en idol, i det här fallet, Drew Barrymore. Sedan han såg henne i “E.T”, som barn har han gått runt och varit småkär i filmstjärnan. Han har gått med i fanclubs, sett alla filmer och allt annat fans gör. En dag vinner Brian en tävling och håvar in en vinstsumma på 1100 dollar (cirka 8500 kronor). De flesta andra hade nog investerat i något materiellt eller bara sparat pengarna. Men inte Brian inte, nej, han har bestämt sig. På tretio dagar, med sin smala budget, skall han lyckas få en date med sin idol. Han införskaffar sig en kamera och gör upp en plan med två vänner om hur han skall lyckas.
Efter fem minuter har tittaren fått intrycket av att Brian är en misslyckad tönt och att hans chanser att få en date med Drew Barrymore är näst intill obefintliga. Men ju mer man ser Brian och hans vänner kämpa, nästla sig in bland filmbolag och vänner till Drew så växer han i tittarens ögon. Det är kul att se en kille som verkligen har stake nog att våga föra igenom en liknande idé. Under tiden som du och jag sitter hemma och beundrar våra affischer av våra fans, så sliter Brian för att kunna beundra Drew i verkligheten. Aldrig tidigare har en dokumentär av den här genren känts så underhållande och träffsäker. Debuterande Brian Herzlinger, Jon Gunn och Brett Winn har gjort filme fyllig och värd pengarna. De tre regissörerna har använt sig av de få kunskaper de har av film och klippt ihop allt så det att liknar ett gymnasiearbete. Det är dock en dokumentär och filmat därefter, och för det andra så är faktiskt inte det viktiga, det är inte det som håller en kvar. Vad som håller en kvar utan att ens tveka på att avbryta tittandet är den slutgiltiga frågan – kommer han någonsin få sin date med Drew?

“Min Date Med Drew” är vad som skiljer sig från allt annat i biotablån i vinter. En ovanligt smart och rolig dokumentär om hur en man gör allt han kan för att få en date med sin idol, utan att kännas som en direkt ‘stalker’. Dessutom belönad med flera publikpriser efter visningar på internationella filmfestivaler. Av någon anledning har dock filmen fått en dålig spridning och inte alls blivit omtalad. Själv är jag förvånad över att den överhuvudtaget nådde fram till Svenska biografer, med den otroligt smala budgeten. Men nu gjorde den det, och för er som känner er lite romantiska av er så rekommenderar jag verkligen den här underbara dokumentären.

Min date med Drew

Brett Winn, Brian Herzlinger, Jon Gunn

Brian Herzlinger,