Publicerad kl 00:00 den 24 Feb 2011

Det är egentligen ganska lönlöst att recensera “Min låtsasfru”. Inspektera rollistan, läs handlingen och upptäck att regissören Dennis Dugans senaste tre filmer är “Grown Ups”, “Jiddra inte med Zohan” och “Härmed förklarar jag er Chuck och Larry”. Det borde räcka för att veta exakt vad detta är för spektakel.
Adam Sandler spelar plastikkirurgen som kommit på att möjligheterna att lyckas få med sig en tjej hem från krogen är betydligt större om han bär en vigselring och låtsas vara olyckligt gift. När han så träffar Brooklyn Deckers karaktär och det som under flera år bara varit “one night stands” plötsligt ser ut att kunna bli något mer, trasslar han in sig i en lång rad av lögner för att kunna förklara vigselringen. Det hela mynnar ut i att Sandler får anlita sin assistent till att aggera hans fru inför hans nyfunna kärlek. Det ena leder till det andra och snart befinner sig hela gänget på Hawaii tillsammans för att reda ut alla frågetecken.

Rörigt? Nej, speciellt rörigt är det väl egentligen inte. Däremot tråkigt, simpelt och oerhört förutsägbart. Adam Sandler repriserar inte oväntat den roll han nu har spenderat hela sitt vuxna liv med att gestalta. Jennifer Aniston är inte långt ifrån att placera sig själv i samma fack – och vad det gäller Brooklyn Decker kan vi kort säga att hon även fortsättningsvis bör hålla sig till att figurera i Sports Illustrated.

Överhuvudtaget börjar det här med att spela in stora komedier med stora skådespelare på paradisöar bli lite genomskinligt nu. Filmer som “Dumpad” och “Trubbel i paradiset” har redan fått oss att inse att det inte finns någon annan ambition med dessa filmer än att filmteamet ska få ha en bra tid på Hawaii eller Bora Bora och samtidigt kunna tjäna en hacka på det.

Ett klarblått hav, ett ultralyxigt hotell och ett tacksamt klimat må ha räckt för att locka med Adam Sandler och gänget på projektet. Men det hade behövts något mer för att “Min låtsasfru” skulle bli något mer än bara en rolig branschfest. Det är låg nivå på både humor, skådespelare och handling – i en film som garanterat var roligare att spela in än vad den är att titta på.

Min låtsasfru

Dennis Dugan

Adam Sandler,