Publicerad kl 00:00 den 21 Sep 2009

David Lindgren Chin

dlchin@cine.se

Likheterna med “Mitt stora feta grekiska bröllop” från 2002 slutar vid titeln och Nia Vardalos medverkande i båda filmerna. Och Grekland förstås. Nåväl.
I den här romantiska komedin spelar Nia Vardalos en grekisk-amerikansk kvinna vid namn Georgia bosatt i Grekland. När hon förlorar sitt ursprungliga arbete som lärarinna blir hon tvungen att ta anställning som en turistguide för att försörja sig. Det nya arbetet är ett rent helvete för Georgia som inte alls tycks vara klippt och skuren för att ta hand om de ekipage av turister som anländer vecka efter vecka. Hon försöker bilda turisterna och få dessa att förstå grekisk kultur. Detta uppskattas föga av turisterna och istället för att besöka sevärdheter och ta del av Greklands historia, vill de hellre ägna sig åt att sola, äta glass och shoppa. Någonstans bland landets ruiner hoppas Georgia att även hon kanske hittar sitt livs stora kärlek.

För att gå direkt på sak: det här är bland det sämsta jag sett. Må så vara att tanken någonstans var god, men när man väljer att göra en film om irriterande och bortskämda turister utan någon som helst charm blir resultatet just irriterande. Skulle man bortse från irritationen och frustrationen man känner som åskådare går det inte att bry sig mindre om någon av de inblandade i denna röra. Det här påminner om en tjugo år gammal barnfilm som man hittar undangömd på en loppmarknad. Skillnaden är att denna riktar sig till äldre personer och visas på bio 2009.

Karaktärerna är så stereotypa och tråkiga de kan bli. Det går inte att förstå hur man kan underskatta och närmast förolämpa sin publik genom att hålla humorn på en så låg nivå rakt igenom. Det här är en naiv produktion som utstrålar förutsägbara klyschor. Det är på gränsen till tragiskt emellanåt när scen efter scen dyker längre och längre ner i träsket av pinsamheter. En romantisk komedi år 2009, inspelad mitt i Greklands inspirerande miljöer och atmosfär kunde ha resulterat i så mycket mer och blivit så mycket bättre.

Under filmens gång påpekar turisterna att Georgia “inte är rolig”. Och det är just de orden som sammanfattar “Min stora feta grekiska semester” på pricken. Den är inte rolig.

Min stora feta grekiska semester

Donald Petrie