Publicerad kl 00:00 den 13 Sep 2008

“Mirrors” är en remake av en asiatisk skräckfilm, vilket nuförtiden är en tydlig varningssignal. Döm min förvåning när den förutom att skrämmas rejält, faktiskt visade sig vara en hyfsad film. Hur man uppfattar den beror förmodligen på om man kan tolerera de klichéer och standardinslag som hör till remakes. Vad som däremot står klart är att speglar kommer att framstå som rejält obehagliga ett bra tag framöver, och att det finns situationer som inte ens Jack Bauer kan skjuta sig ur.
Tack vare framgångarna med tv-serien “24” har Kiefer Sutherland återupplivat sin filmkarriär, men på bekostnad av sin trovärdighet, kan man säga. Med andra ord är det Jack Bauer som tar anställning som nattvakt på ett brandhärjat varuhus (före detta mentalsjukhus, naturligtvis), och inte Ben Carson, avskedad polis med alkoholproblem. Snart visar det sig att det inne i varuhusets många speglar lever någonting ondskefullt, och snart börjar folk i Bens närhet dö på hemska sätt.

So far, so good. Faktum är att “Mirrors” första halva är utmärkt, då framförallt kusligt foto av det utbrända varuhuset bidrar till stämningen. Förkolnade skyltdockor och obehagligt många speglar får hjärtat att skena vid varje litet ljud, samtidigt som “hoppa-till-momenten” fungerar skrämmande bra. Lika bra är de otäckt krypande scenerna där personers spegelbilder gör hemska saker mot sina “värdar” – framförallt en badrumsscen som fick både mig och offret att “tappa hakan”. Obehagligt är bara förnamnet.

Tyvärr gör “Mirrors” precis samma misstag som praktiskt taget alla skräckfilmer nuförtiden. Tempot höjs, pistolerna åker fram, explosioner utbryter, orsaken till ondskan avslöjas (spökflicka, såklart), och när Kiefer till slut gör en handbromssladd är illusionen borta. Han är Jack Bauer igen, och med ens slutar filmen att vara läskig. Klimax är naturligtvis överdrivet actionfyllt, och trots en bra avtoning går man något besviken från biografen.

För att vara en remake är “Mirrors” inte illa. Den är läskig, stämningsfull och sjukt obehaglig – åtminstone till en början. Därefter tappar den, men inte så mycket att den blir dålig. Skräckfilmsälskare borde med andra ord njuta. Vi andra kommer instinktivt att titta bort från speglar och undvika ögonkontakt med vår spegelbild ett bra tag framöver.

Mirrors

Alexandre Aja

Amy Smart,