Publicerad kl 00:00 den 28 Mar 2005

Dålig, dåligare, dåligast? Sämst, sämre, sämst? Ibland är det svårt med superlativformer, Miss Secret Agent 2 gör det ännu krångligare efter en och en halvtimme handlingslös film uppbyggd på kassa skämt. Enligt all logik borde det heta dålig, sämre, Sandra Bullock.
Miss Secret Agent 2 tar vid där den första delen slutade, Sandra Bullocks rollfigur Gracie Hart har kommit tvåa i skönhetstävlingen Miss USA och återgår till sitt arbete som FBI-agent. All publicitet som tävlingen har gett henne gör det omöjligt att sköta ett ordentligt jobb på fältet och hon blir därför tvungen att börja jobba som presstaleskvinna för FBI. En yrkestitel som betyder ungefär: Se snygg ut och läs det som står på pappret. Det är en roll som till och med genomusla Sandra Bullock borde klara av, hon lyckas dock slarva bort sin chans att slippa all kritik genom att börja jaga bovar och brottas med Dolly Parton.

Kanske var tanken från filmmakarnas sida att man skulle få valuta för bioslantarna genom de actionfyllda momenten och inte genom de komiska scenerna. Det vore i och för sig lustigt då alla med lite vett borde inse att Miss Secret Agent 2s manus som i huvudsak bygger på kidnappandet av vinnaren av Miss USA aldrig kan skapa spänning. Det skapar bara huvudvärk. Spänningsfaktorn är som högst när Gracie Harts dunvippa fastnar under en kanon på ett sjörövarskepp i en pool belägen i central Las Vegas. Det säger en hel del om filmen.

Jag vet inte hur man ska lyckas få publiken att gilla Miss Secret Agent 2, kanske om man endast släpper in flickor som inte fyllt tio och gillar Britney Spears. För alla andra är det här helt sjukt kasst. Det är möjligt att jag inte förstår skämten, att handlingen har någon djupare innebörd som jag inte greppar och att skådespelarprestationerna är underbara alla gånger jag drar en djup suck, himlar med ögonen och undviker bioduken för en halv sekund.

Miss Secret Agent 2 har helt klart chans att bli utnämnd till årets sämsta film, och då har jag räknat med scenen då Sandra Bullock dansar till Whitney Houston i gul kroppsstrumpa.

Miss Secret Agent 2

John Pasquin