Publicerad kl 00:00 den 13 Jan 2012

“My Week with Marilyn” räds inget när den i samma film porträtterar både en av historiens största filmstjärnor och en av historiens mest respekterade skådespelare. Vi får följa inspelningen av “Prinsen och balettflickan” (1957), en tråkig gräddbakelse som dras ner av den alltid lika pompösa Laurence Oliviers stabbiga regi. Något som den aktuella filmen inte lider av, både regi och manus fungerar utan att skina. All glans tar istället den fantastiska skådespelarensemblen hand om.
Michelle Williams fångar perfekt Marilyn Monroes tveeggade personlighet, den utåtriktade stjärnan och den osäkra privatpersonen. Kenneth Branagh lyckas med att samtidigt parodiera och mänskliggöra Olivier. Eddie Redmayne förtjänar ett större genombrott för sin roll som Colin Clark, vars erinringar om tiden filmen baseras på. I mindre roller ser vi Emma Watson, som är bra även om det är lite konstigt att se som någon annan än Hermoine i Harry Potter, och Julia Ormond som kramar ur varje droppe av hennes limiterade skärmtid som en, med Hollywoodmått mätt, åldrande Vivien Leigh.

Som en film om film och filmhistoria så är “My Week with Marilyn” träffsäker, för alla som kan något om ämnet så finns det gott om detaljer att gotta sig åt. Detta betyder dock inte att man måste läsa på för att se filmen, den fungerar nästa lika bra för de som inte sett “Prinsessan och balettflickan” (vilket antagligen är majoriteten av publiken) eller ens vet vem Olivier är. Filmen tar vara på att alla har någon sorts relation till Monroe, om än bara hur hon ser ut på bild, för att skapa ett överraskande djuplodande porträtt av henne och övriga huvudkaraktärer.

Att göra film om ikoner är aldrig lätt men “My Week with Marilyn” balanserar med bravur mellan att vara vördnadsfull och våga göra karaktärerna till något mer än tomma representationer av verkliga personer. Skratt, dramatik och, framförallt, superbt skådespeleri är några av de ingedienser som får filmen att fungera vare sig man är ute efter en introduktion/fördjupning av personerna den porträtterar eller bara lite filmisk underhållning.

My Week with Marilyn

Simon Curtis

Eddie Redmayne,