Publicerad kl 00:00 den 25 Mar 2006

Det finns filmer som börjar bra, men som så småningom visar sig vara så dåliga att man ångrar att man såg dem. “När Hjärtat Blir Varmt” är en sådan film. Vackra stämningsbilder från Italien och en charmig skildring av en stillsam by i Toscana kunde ha gjort den här filmen till en höjdare. Det är den verkligen inte…
Bokförläggaren och hobbyförfattaren Jeremy blir en dag tvingad att bege sig till en liten by i Italien för att övertyga en avdankad författare att börja skriva för sitt bolags räkning. Walden Perish har dock inga planer på att återuppta sitt skrivande och stortrivs med sitt stillsamma liv fyllt av vin, mat, hästar, vänner och hans tre döttrar. Jeremy måste då långsamt vinna Waldens förtroende och övertyga honom att hans glansdagar som författare inte är över, men blir naturligtvis kär i dottern Isabelle och börjar ifrågasätta sitt eget författarskap.

Det finns så mycket att klaga på att man knappt vet var man ska börja. Nåväl, vi börjar med manuset som är så fyllt av klichéer och förutsägbara dialoger om skrivkonstens svårigheter att man blir alldeles matt. Stereotyperna haglar och filmen ger intryck av att alla storstadsgossar är rädda för djur som lever på landsbygden. Filmens största problem är ändå att det mot slutet blir överdrivet sliskigt, sentimentalt, löjligt, töntigt och smörigt. Dessutom verkar halva italienska landsortsbefolkningen tala engelska utan brytning, inklusive huvudpersonen som levt där i tjugo år.

Vad finns det då som är positivt? Filmens starkaste kort är onekligen det faktum att Italien är vackert, och mellan stendumma dialoger bjuds man ibland på vackra vyer över böljande kullar och gröna fält. Med mycket långa mellanrum kan man också le svagt åt någon av filmens lätt räknade roliga scener. Utöver det är “När Hjärtat Blir Varmt” inte mycket att hänga i julgranen. Tur att jag inte betalade för att se den.

När hjärtat blir varmt

Brad Mirman

Claire Forlani,