Publicerad kl 00:00 den 4 Oct 2005

Ella Koinberg

ekoinberg@cine.se

Året är 1342 i Languedoc, Frankrike. En högtidlig och gammaldags berättarröst talar om ett riddartåg som kommer tågande med några fångar i skogen. Detta är dom så kallade ljusets krigare. Sen urminnes tider har deras uppgift varit att resa omkring i världen och jaga häxor och trollkarlar som torterat människor. Men en dag stötte de på mörkrets krigare. Båda arméerna vägrade flytta på sig. En blodig och skoningslös strid bröt ut. Då ljusets ledare Geser inser att det inte är någon idé att kämpa mot varandra eftersom de är lika starka, görs ett fredsavtal upp. Varken ont eller gott fick skapas, utan båda sidors medgivande. För att detta skulle hållas, uppstod night watchers (nattväktare) – Folk från Ljusets sida som skulle vakta de Mörka, och day watchers (dagsväktare), folk från Mörkrets sida som skulle vakta de Ljusa. Dessa väktare går under namnet “De andra”.
Jag pausar filmen, sträcker mig efter fodralet medan jag frågar mig själv om det är rätt film. Det var dock mycket riktigt Night watch, och inte “Lord of the Rings” eller “King Arthur”. Filmen tar oss genom tre tidsstadium med början i “begynnelsen” (år 1342). Vi hoppar sedan fram till år 1992 då vi befinner oss i en halv förfallen trappuppgång i Moskva. Utanför står en man i tjugofemårs åldern och ringer på. En gammal tant öppnar dörren, släpper in honom och tittar nogrant omkring sig innan hon stänger dörren. Mannen som ringde på heter Anton, och kommer i hopp om att återfå sin fru, efter att hon lämnat honom. Kvinnan lovar att hon kan få henne tillbaka, och man får skåda en om något egendomlig ritual. Tolv år senare skymtar vi ett barn med näsblod under vattnet i en simmbasäng. Då börjar filmen på riktigt.

Night watch, eller Nochnoy dozor som den kallas i Ryssland, är regisserad av Timur Bekmambetov – En regissör jag aldrig hört talas om innan just denna film. Men visst har han lyckats, filmen är väldigt effektfull, actionspäckad och framför allt inger den en väldigt bra stämmning. Lite småmystiskt. Skådespelarnas insatser är också väldigt bra, speciellt huvudskådespelaren Konstantin Khabensky. “Nattens Väktare” har blivit väldigt omtalad, lovordad och blev tillochmed Rysslands bidrag till 2005 års Oscarsgala. Uppföljaren i trilogin heter “Nattens Väktare 2”, även känd som “Day Watch”, sägs komma ut i Ryssland någon gång i Januari 2006. Sista delen (“Nattens Väktare 3”) sägs vara klar någon gång under 2007.

Om du gillar sci-fi thrillers i klass med “Matrix” och “Blade” kommer du definitivt att älska “Nattens Väktare”. Filmen må ha sina små depressioner, men när allt kommer omkring är den inte alls så dum. Man bör emellertid komma ihåg att det faktiskt kommer uppföljare, så man inte förväntar sig för mycket i del ett.

Nattens väktare

Timur Bekmambetov

Konstantin Khabensky,