Publicerad kl 00:00 den 21 Nov 2009

När biljetterna till den andra filmen i Twilightserien – “New Moon” – släpptes för några veckor sedan tog det inte många minuter innan SFs hemsida kraschade till följd av överbelastning. Hysterin kring vampyrfilmerna tycks inte kunna jämföras med någonting annat i filmväg under senare år, och precis som förra gången kan jag inte annat än ställa mig frågande till hur det egentligen kommer sig.
“New Moon” tar vid någonstans där föregångaren lämnade vid. Kärleken mellan Bella och vampyren Edward sprudlar, men snart händer något som får Edward att tänka om. Han bestämmer sig för att relationer mellan vampyrer och människor är fel och lämnar staden för att lägga sitt liv med Bella bakom sig. Naturligtvis tar det dock inte lång tid förrän Bella stöter på problem, och en viss vampyr blir tvungen att rycka in.

Trots regissörsbyte är det mycket som är sig likt sedan sist. Den största förändringen är kanske att det har kommit att bli ännu mer fokus på romantiken, både mellan Bella och Edward, men även med en tredje karaktär som introduceras i filmen. Och även om det mellan varven är en helt okej romantisk film så blir det aldrig något mer än just det – en mellanmjölksfilm i romantikhyllan.

Överlag går det inte att komma ifrån att hela “New Moon” känns ganska tafflig, och även om miljöerna är vackra precis som i föregångaren så räcker det knappast för att motivera ett biobesök. Med en budget på 50 miljoner dollar bör man inte behöva tampas med problem som att dialogen känns haltande eller att filmen inte har något riktigt klimax. För oss som inte har läst boken är det svårt att säga ifall detta är problem som finns även i boken, eller om det har tillkommit under filmatiseringen. Jag har dock svårt att tänka mig att en av årtiondets mest uppmärksammade och uppskattade bokserier skulle lida av samma uppenbara brister.

Det kan bero på att jag är i helt fel målgrupp avseende både ålder och kön, men jag kan inte för mitt liv förstå varför Twilightsagan har höjts till skyarna av så pass många. Faktum kvarstår dock, alla som gillade föregångaren kommer inte heller att bli besvikna på “New Moon”. Ni andra, håll er undan.

New Moon

Chris Weitz

Anna Kendrick,