Publicerad kl 00:00 den 28 Feb 2007

Maria Blom har försatt sig i en ganska jobbig situation. Hennes övningsfilm “Fishy”, guldbaggeätaren “Masjävlar” och hennes senaste “Nina Frisk” handlar alla om singelkvinnor med liknande livssituationer. Och när man ser “Nina Frisk” inser man hur nära Sofia Helins karaktärsskildring ligger den hon gör i “Masjävlar”, singelkvinnor som börjar bli gamla men hindras från att skaffa familj av sin lust att göra karriär. Maria Blom har tveklöst placerat sig själv i ett fack och jag hoppas för hennes egen skull att hon kan ta sig ur det.
Temat börjar nämligen kännas en smula urvattnat, “Nina Frisk” vinner visserligen en hel del karaktär av att skildra en flygvärdinna som har färgglada kläder och sitter i dyra fåtöljer, men stilistiken blir bara vid ett fåtal tillfällen tillräckligt särpräglad för att fungera självändamålsenligt. Det är liksom svårt att inte digga filmen när Göran Hallberg filmar Sofia Helin som om hon vore Pam Grier när hon spatserar parant mellan terminalerna på Arlanda, men så avbryts de fräscht rockiga scenerna av långa dialoger som inte ger mig något över huvud taget.

Det är egentligen filmens enda problem, den är för det mesta schysst spelad och habilt regisserad men vågar inte riktigt dra sina koncept till dess yttersta gränser. Man kan inte annat än älska Sofia Helin för hennes plastiga flygvärdinnetolkning där hon gör två skådespelarinsatser i samma roll. Dels den som privatpersonen Nina Frisk, dels den roll som Nina Frisk tvingas spela när hon ska vara löjligt trevlig mot passagerarna och svänga på höfterna i mittgången. Men filmen tappar höjd när Nina Frisks familj ska skildras (även om mammaporträttet är fantastiskt) och hennes pojkvänsförsök blir bitvis lite långtråkiga.

Det kanske är för att jag förväntar mig något i stil med “Jackie Brown” som jag blir besviken. Och även om karaktärerna är långt mer flerdimensionella än Tarantinos så är de tråkiga i jämförelse, när handlingen dessutom är riktigt ointressant och aldrig lyckas fånga mig tröttnar jag. Som singellivsskildring säger den inget unikt och även om den är trevlig att titta på så har jag inte något utbyte av den när eftertexterna rullat färdigt.

Nina Frisk

Maria Blom

Daniel Götschenhjelm,