Publicerad kl 00:00 den 16 Aug 2007

Judd Apatow, entrade för två år sedan biograferna runtom i världen med sin film “The 40 Year Old Virgin” som möttes av glada miner från världens biopublik. Nu, två år senare är det dags igen med filmen “På smällen”, som i mitt tycke är mognare, bättre och framför allt roligare än föregångaren.
Alison är 24 år och har just blivit befordrad på TV-kanalen där hon jobbar. För att fira det hela tar hon med sig sin äldre syster till en nattklubb. Kvällen slutar med att Alison träffar Ben, en man som tillbringar dagarna tillsammans med vännerna för att röka hasch och driva en hemsida om nakna kändisar på film. De två beger sig hem till Alison och har sex för att sedan övernatta där. Men redan nästa morgon bestämmer sig Alison för att det var ett misstag och att hon aldrig mer vill träffa Ben. Förrän åtta veckor senare då hon får reda på att hon är gravid.

Sett till själva handlingen kan det lätt tyckas vara en ganska utnött handling som återigen filmatiseras. Men antagligen var det inte storyn som spelade den mest centrala rollen när manusförfattarna skrev manuset – utan humorn. Och den har de onekligen lyckats bra med. Kombinera detta med färgstarka karaktärer och en lättsam stämmning – och du har receptet till varför “På smällen” blev en så pass stor framgång i USA.

2 timmar och 10 minuter kan tyckas vara i längsta laget för en komedi av denna kaliber. Och det är precis vad det är eftersom storyn lätt hade kunnat göras 30 minuter kortare och det många gånger känns som att det bara blir utfyllnad. Det är lite för många karaktärer att följa och lite för många sidohistorier som endast aggerar utfyllnad och inte alls sätter någon fart i själva handlingen. Lyckligtvis är skämten och humorn anpassad till det långa formatet och lyckas behålla åskådarnas leenden under så gott som hela filmen.

Det vore helt fel att säga att “På smällen” saknar brister, för så är det absolut inte. Längden och skådespelarna är ett par av problemen, men samtidigt är detta en komedi och de komediska inslagen lyckas trots allt riktigt bra. Med facit i hand är “På smällen” en klar överraskning för mig och antagligen den mest skrattsäkra filmen på biorepertoaren just nu.

På smällen

Judd Apatow

Jason Segel,