Publicerad kl 00:00 den 8 Feb 2007

Michel Elmoznino Laufer

melaufer@cine.se

Guillermo Del Toros trollbindande vuxensaga hade gjort bröderna Grimm stolta med dess mörka magi. Surrealistiska mardrömsvärldar vävs samman med ett historiskt berättande, om fascismens grymheter i Spanien 1944. “Pans labyrint” tar oss på en svindlande och elegant åktur genom ett filmiskt landskap där fantasi och verklighet inte går att skilja från varandra.
Vid Spanska inbördeskrigets slut flyttar gravida Carmen med 11-åriga dottern Ofelia till en avlägsen utpost på landsbygden. Där utkämpar Carmens hänsynslöse make Vidal, kapten i Francos armé, ett blodigt krig mot motståndsrörelsen. Ofelias oväntade möte med faunen Pan blir hennes inträdesbiljett till en underjordisk fantasivärld och undanflykt från krigets fasor. Pan hävdar att hon är en reinkarnation av den prinsessa som levde i det labyrintiska riket en gång för länge sedan och låter henne genomgå tre skrämmande utmaningar.

“Pans labyrint” är en berättelse som andas atmosfär, en mörkare version av “Alice i underlandet”. Den fungerar både som en underhållande fantasy-saga med älvor, groteska paddor och mardrömslika varelser, och som en allegori över kriget med bibliska referenser.
Rent estetiskt är filmen en pärla med gotiska och medeltidsliknande miljöer, snygg scenografi och make-up, men framförallt är det skådespelarna som imponerar. Sergi López står för filmens starkare scener och är våldsamt bra som den iskalle Vidal. Han är mer skräckinjagande än de varelser Ofelia stöter på, bland annat i en obehaglig scen där han brutalt slår sönder ansiktet på en soldat med en vinflaska. Minst lika trovärdig är Ivana Baquero i rollen som den modiga Ofelia.

Ett varningens ord till de som hade tänkt ta med sina barn till den här filmen. Vissa skräckelement lär skrämma upp den yngre publiken. För oss andra kan upplevelsen sammanfattas med ett ord – magiskt.

Pans Labyrint

Guillermo Del Toro

Álex Angulo,