Publicerad kl 00:00 den 6 Jan 2007

Ridley Scott, Tim Burton, Marrtin Scorsese och Stanley Kubrick har alla försökt. Tom Tywker gick hela vägen. Att överföra Patrick Süskinds mytomspunna succéroman gick inte på en kafferast. Tysklands genom tiderna dyraste filmprojekt är dock en besvikelse.
Grenouille är inte som alla andra. Född under en grov träbänk där hans mor rensar fisk i Paris saknar han helt kroppslukt och med ett mytomspunnet luktsinne. Grenouilles mening med livet blir att skapa den gudomliga parfymen. Den doft som ger honom den mest utsökta njutningen finner han hos unga oskuldsfulla kvinnor. Och det är på den vägen Grenouille av besatthet utan hämningar eller etiska normer skrider till verket för att kunna skapa den ultima parfymen.

Det börjar bra. Tom Tykwer, en av Europas mest spännande regissörer har fått 60 miljoner euro att leka med, och trots alla pengar lyckas han sätta sin egen prägel på filmen. Precis som i sina tidigare filmer använder han sig av en handhållen steadicam – ett snyggt och ovanligt drag i dylika kostymfilmer. Vad Tykwer inte lyckas med, och vad någon aldrig kommer kunna lyckas med, är att förmedla en doft bildligt. Orden finns inte där, inte heller musiken. Ansvaret ligger helt och hållet hos den oskuldsfulle Ben Whishaw. Whishaw är inte dålig på något sätt. Hans lågmälda karaktär är svårspelad, och Whishaw tvingas arbeta mycket med ansiktsutryck och kroppsspråk. Men det räcker inte för att vi ska kunna genomleva samma passion som Grenouille gör i varannan scen.

Jakten på den perfekta parfymen låter inte speciellt spännande och det är det inte heller. Tykwer imponerar inte lika starkt som tidigare och jag är inte helt säker på att han var det rätta valet, även om hans skicklighet är odiskutabel. Tykwer behöver mer lekfullhet och mindre strikta regler för att hans filmer ska följa hans säregna och fantastiska mall.

En kvinnas doft må vara den ultimata doften, men när en film aldrig lyckas förmedla någonting till åskådaren finns det inte heller mycket att titta på. Att se en ung engelsktalande fransman i Frankrike som sniffar på parfymflaskor är bara lagom intressant.

Parfymen: Berättelsen om en mördare

Tom Tykwer

Alan Rickman,