Publicerad kl 00:00 den 27 Apr 2007

Perfect Stranger handlar om journalisten Rowena Price (Halle Berry) som lever för att avslöja mäktiga människors snedsteg. Tillsammans med sin närgångne vän Miles (Giovanni Ribisi) lyckas hon med ett riktigt scoop, men blir snuvad på det i sista sekunden. När hennes väninna sedan blir mördad misstänker hon affärsmannen Harrison Hill (Bruce Willis). Rowena beslutar sig för att, under täckmantel, infiltrera hans företag för att avslöja honom som mördaren och ännu en gång bevisa att pennan är mäktigare än svärdet.
Det är inte mycket som har gått rätt för Halle Berry sedan hon fick en Oscar för sin insats i “Monsters Ball”. Hon verkar ha beslutat sig för att köra karriären i botten med filmer som “Catwoman”, “Gothika” och nu “Perfect Stranger”, som är den senaste i raden av bottennapp för skådespelerskan. En mer korkad film har jag inte sett på länge. “Perfect Stranger” är en thriller som kopierar de främsta i ledet men misslyckas kapitalt. Bristerna i manuset är alldeles för många och karaktärerna är dåligt skrivna. Halle Berry, Bruce Willis och Giovanni Ribisi porträtterar ihåliga pappfigurer som man inte får någon bra koppling till. Då och då inträffar det meningslösa händelser och det är det som är det stora problemet med “Perfect Stranger”. Det bara sker saker i filmen som inte har något med själva handlingen att göra och återigen gör sig luckorna i manuset påminda. Vissa segment är dåligt förklarade och skapar bara huvudbry. När det sedan utvecklar sig till någon sorts sexig chat-thriller mellan Rowena och Harrison blir det riktigt fånigt.

Som det brukar vara i den här sortens filmer, har “Perfect Stranger” även en twist på slutet men den är rejält ogenomtänkt och händelserna som leder fram till upplösningen har ingenting att göra med den. Den känns instoppad som en nödlösning och gör att “Perfect Stranger” drar ned stämningen rejält på ett redan ansträngt scenario. Det finns ingenting som håller en fast vid filmen och när den är slut så har klockorna stannat. Halle Berry och Bruce Willis gör bäst i att läsa igenom sina manus innan de skriver på fler filmkontrakt.

Perfect Stranger

James Foley

Bruce Willis,