Publicerad kl 00:00 den 16 Jun 2011

Priest är en slaskig B-film – fast på ett bra sätt. Att filmen ändå går upp på bio är tack vare filmens 3D, den blev greelightad långt innan senaste tidens nedgång för filmer med den tekniken, och halvstora skådespelare som Paul Bettany och Karl Urban.
Men tro inte att filmen är bra på riktigt bara för att den är skräpigt underhållande. Manuset har inte många egna idéer utan härmar istället liknande, och det finns många, populärkulturella berättelser om vampyrer som måste stoppas av speciellt utvalda personer, denna gång präster. Skådespelarna kan inte låta bli att spela över på ett sätt som får Laurence Oliviers mest hybrispåfrestade stunder att verka naturalistiska.

Filmen är baserad på den kultförklarade serietidningen Priest om en Präst som, i futuristisk westernmiljö, kämpar mot både blodsugare och diktatoriska religiösa ledare som utnyttjat honom för att ta ett förtryckande järngrepp om folket. Filmen drar nytta av vissa av seriens vågade uppslag men vågar inte vara lika svart eller utmanande, något som gör många av de stilistiska greppen till tomma gester som mest känns påklistrade.

Det märks att regissören Scott Charles Stewart har mer erfarenhet av specialeffekter än regi då det är actionscenerna och filmens utseende som skiner starkast med innovativa kameralösningar och storslagna vyer på bland annat mäktiga ökenstatyer. När tempot dras ner för att förklara varför karaktärerna gör vad de gör och varför vi ska bry oss så blir det genast ointressant. Stewart har jobbat med effekter på en rad storproduktioner men bara regisserat en långfilm innan. Den filmen var “Legion”, ett annat samarbete med Bettany som var lika dålig men inte närmandevis lika skräpigt underhållande.

Filmen avslutar med en cliffhanger som får hela projektet att likna en tv-serie med hög budget snarare än en biofilm. Vägen mot upplösningens antiklimax är dock så popcornigt underhållande, som om man skulle ge Roger Corman eller Lloyd Kaufman tillgång till en extra dimension och obegränsat med pengar, att man inte kan annat än le.

Priest

Scott Charles Stewart

Cam Gigandet,